سال نو مبارک

سلاااااااااااااااااااااااااااااام

عیدی سال نو.......


باسلام وتبریک پیشاپیش سال نو

جذب مدرسین در کلیه دروس

سامانه صدای مشاور جهت تکمیل کادر مدرسین خود در سراسر کشور از کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان در کلیه رشته ها دعوت به همکاری مینماید حقوق 1200 م+ بیمه
مراجعه به سایت www.ssmt.ir

منبع :پرتال دانشگاهی کشور

بهارتان مبارک

باز کن پنجره ها را، که نسیم

روز میلاد اقاقی ها را

جشن می گیرد،

 و بهار،

روی هر شاخه، کنار هر برگ،

شمع روشن کرده است.

 همه ی چلچله ها برگشتند،

و طراوت را فریاد زدند.

کوچه یکپارچه آواز شده است،

و درخت گیلاس،

هدیه ی جشن اقاقی ها را،

گل به دامن کرده است

باز کن پنجره ها را ای دوست!

منبع عکس: http://nobady2.persianblog.ir  (نوشته ها اضافه شده)

هیچ یادت هست،

که زمین را عطشی وحشی سوخت؟

برگ ها پژمردند؟

تشنگی با جگر خاک چه کرد؟ 

هیچ یادت هست،

توی تاریکی شب های بلند،

سیلی سرما با خاک چه کرد؟

با سر و سینه ی گل های سپید،

نیمه شب، باد غضبناک چه کرد؟

هیچ یادت هست؟

حالیا معجزه ی باران را باور کن!

و سخاوت را در چشم چمن زار ببین!

و محبت را در روح نسیم،

 

که در این کوچه ی تنگ،

با همین دست تهی،

روز میلاد اقاقی ها

جشن می گیرد.

  خاک، جان یافته است.

 تو چرا سنگ شدی؟

تو چرا این همه دلتنگ شدی؟

 باز کن پنجره ها را...

و بهاران را باور کن! 

باز کن پنجره ها را...

و بهاران را باور کن! 

 شعر فریدون مشیری

تعیینن موضوع نشست دوم از سلسله نشست های تخصصی تکنولوژی آموزشی

با یاد یزدان جهانیان

با سلام و احترام خدمت شرکت کنندگان در اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی تکنولوژی آموزشی و دیگر علاقه مندان و با آرزوی سالی پرمهر و زیبا برایتان

دوستان انشاالله قرار بر این است که اواخر اردیبهشت ماه نشست دیگری برگزار گردد، از این رو برآن شدیم تا موضوع این نشست با توجه به نیازها و پیشنهاد های شما تعیین گردد. دوستان عزیز همچنین مشتاق شنیدن نظرهای شما در رابطه با چگونگی برگزاری نشستت ها هم هستیم.

خواهشمندیم تا موضوع های پیشنهادی خود برای نشست بعدی را به بخش نظرهای وبلاگ انجمن علمی یا به ایمیل jahaneamouzesh@gmail.com  ارسال نمایید.   لطفا اگر استاد یا متخصصی برا سخنرانی  هم مد نظرتان است معرفی نمایید.

دوستان هم چنین مستندها و گزارش های مربوط به نشست اول در http://eata.blogfa.com/category/53

قابل دسترسی است

با تشکر از همراهی شما

منتظریم...

پاورپوینت نشست اول از سلسله نشست ها ی تکنولوژی آموزشی

با آرزوی بهاری خوب و خوش و زیبا برایتان...

دوستان این هم پاورپوینت نشست قبلی تکنولوژی آموزشی که توسط دکتر فردانش ارائه شد


ماهيت تكنولوژي آموزشي.ppt...
اگر از Mozila استفاده می کنید رو  شکل راست کلیک کرده و گزینه save link as را بزنید اگر از IE  استفاده می کنید save target as  را بزنید.

نقش و جایگاه طراحان آموزشی در آموزش الکترونیکی

 

طراحی آموزشی روشی است که با انجام بعضی فعالیت‌های یادگیری با یک ترتیب خاص در زمینه‌ی محیط یادگیری خاص، یادگیرندگان را قادر به کسب اهداف یادگیری خاص می‌کند(اسکورم ، 2001 ). 
کار طراحان آموزشی در تألیف محتوا و طراحی محیط‌های شبکه محور، هم‌چنین نظارت بر اجرای آموزش‌های الکترونیکی بسیار مهم و ضروری است. بنابراین لازم است هرچند اجمالی به این مقوله پرداخته شود و در ادامه طی سلسله مقاله هایی به تشریح عمیق‌تر نقش و وظایف طراحان آموزشی بپردازیم.

ادامه نوشته

پادکست های سفارشی شما

بعد از دیدن " فیلم اطلاعات مفید در مورد پادکست ها "فرهیختگان محترم در صورت نیاز میتوانند درخواست خود رو برای ساخت پادکست انتخابی در این پست بیان کنند

به طور مثال:طراحی پادکست پیام های آموزش بیانی، فصل چهارم کتاب طراحی پیامهای آموزشی دکتر  امیرتیموری ویا پادکست از سخنرانی یا مباحث علمی ونشست ها وسمینار های مطرح در دانشگاه و...

پیشنهاد ساخت پادکست بامحوریت تکنولوژی های آموزشی

 پست مفید معرفی پادکست خانم شکراللهی ،انگیزه ای شد تا بیشتر درمورد پادکست ها اطلاعاتی جمع آوری کنم .

از آنجایی که اکثر سایت های رادیو- اینترنتی، قابلیت انتخاب نرم افزار ادیت صدا رو برعهده فرد گذاشته وفقط حکم فضای فایل وآپلود اون رو تعیین کرده بودند؛نحوه کار بسیار ساده و مناسب بود.از این خاطر به ذهنم رسید؛ اگر اعضای وبلاگ موافقت داشته باشند چند مدت یکبار یکی از دوستان پادکست متن پست خودش رو ؛توی وبلاگ قرار بده تا هم تنوعی بشه در نحوه انتقال مطالب وهم استفاده ای بشه از تکنولوژی در امور آموزشی.

البته کاربردهای دیگه ای هم میشه برای اون در نظر گرفت مثل:استفاده از پادکست برای تهیه مصاحبه بابزرگان تکنولوژی واساتید....ویا تهیه پادکست برای نشریه پیشگام (کاری شبیه تولید یک کتاب صوتی اما این بار یک نشریه! متن+فایل صوتی اون )و مجله رو تحت یک سی دی به علاقه مندان ارائه داد.اینطوری نشریه تخصصی دانشجویان تکنولوژی؛ اندکی متفاوت تر از سایر رشته ها میشه و احتمالا بازخورد مناسبی در پی خواهد داشت. حال شنیدن این پادکست ،که به نقش عوامل آموزشی در افت تحصیلی دانش آموزان اشاره دارد ؛را به شما پیشنهاد می کنم http://persiandrive.com/178761

منبع و پادکست های مشابه : http://gtm.razaviedu.ir/

فایده استفاده از بخش برچسب ها در وبلاگ

سلام به همه بزرگا و بچه های وبلاگ

دوستان وقتی ما  می خواهیم مطلب جدیدی رو به روی وبلاگ ارسال کنیم شاهد این هستیم که در پایین صفحه گزینه برچست های مطلب می آد.

برچسب ها مطلب    

این برچسب ها در واقع کلید واژه هایی هستند که به موتور جستجوگرها برای  معرفی بهتر موضوع ما بیشتر کمک می کنن و در واقع کاربر راحت تر می تونه مطلب ما رو پیدا کنه و مخاطب وبلاگ هم بالاتر می ره

شما برا هر مطلب می تونید چند تا برچسب بذارین فقط باید این برچسب ها را با + از هم جدا کنین که شناسایی بشن.

هم چنین برچسب ها در صفحه اصلی وبلاگ ظاهر می شن و به کاربرهای وبلاگ برای دیدن مطالب ریز وبلاگ هم کمک می کنن. برای نمونه می تونین به مطالبی که در همین وبلاگ برچسب خوردن توجه کنین که به راحتی قابل دسترسی هستن.

شاد باشین

ایده هایی که ارزش گستراندن دارند!!!

این شعار سایت TED.com ه. تد مخفف Technology, Entertainment, Design، و نام یک سازمان غیر انتفاعی آمریکایی ست. شهرت این سازمان به خاطر برگزاری کنفرانس‌های ویژه‌ای ست که هر ساله برگزاری می‌شوند، و با نام TED Conference شناخته می‌شوند. 

هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها، گردهمایی رهبران شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا (گوگل، مایکروسافت، اپل، و ...)، در یک مکان و زیر یک سقف، با برترین دانشمندان، هنرمندان، معماران، اساتید، و نظریه‌پردازان تمامی رشته‌های علمی و کاربردی  است تا با تبادل اطلاعات راهکارهایی برای معضلات بزرگ جهان بیابند. از جمله افراد مشهور شرکت کننده در این کنفرانس ها می توان به جیمز کمرون، بیل گیتس، ال گور، بیل کلینتون، استیون هاوکینگ، و ریچارد داوکینز اشاره نمود. می توان به جرات ادعا نمود که در تمام زمینه های مورد علاقه خود (از جمله حوزه های مرتبط با فیلد آموزش) می توانید سخنرانی های مفیدی را در این سایت پیدا کنید. 

از نظر نگارنده استفاده از این سخنرانی ها از دو جنبه بسیار قابل توجه و کاربردی هستند، به خصوص برای دوستانی که دغدغه انتخاب موضوع برای کارهای علمی خویش را دارند:

1- آشنایی با جدیدترین اتفاقاتی که در حوزه مربوطه افتاده است و آشنایی با وضع موجود و نقاط ضعف و قوت آن.

2- افق هایی که برای آن حوزه توسط سخنرانان مطرح و پیشنهاد می شوند (آینده پژوهی)

بیشتر سخنرانی‌های تد بر روی وب‌گاه آن به راحتی و بدون نیاز به نرم افزار خاصی قابل دانلود هستند. با این که این سخنرانی ها به زبان انگلیسی هستند، اما به هنگام دانلود سخنرانی مورد نظر می توانید ترنسکریپت (برای جدیدترین ویدئوها) و زیرنویس (برای ویدئوهای اخیر) آن را نیز دانلود کنید. حتی برخی از این ویدئوها زیرنویس فارسی هم دارند.


زبونه reference  در word 2007


این نظر خوب را دوست عزیزم زین العابدین(علی) صفدری گذاشته است ممنون علی جان. جنبه آموزشی آن باعث شد تو پست بذارم.

.

با تشکر از دوست خوبم، دکتر رضایی

حالا که ایشون این مطلب و اینجا گذاشته، منم خواستم یه توضیح کوچیک در همین رابطه بدم:

از اونجا که سبک های مختلفی در رابطه با نگارش کارهای علمی وجود داره، و گاه لازم می شه که یه نویسنده مطلب واحدی رو به چند سبک متفاوت نگارش کنه (این بخصوص خودش و در نحوه رفرنس دادن نشون می ده)، به جای این که هر بار به طور دستی این تغییرات و اعمال کنه، می تونه از امکاناتی که برنامه word در اختیار کاربرا گذاشته استفاده کنه.

برای این کار هنگام نگارش و یا حتی قبل از نگارش لیست رفرنس های خود را به برنامه بدین. برای این کار در word 2007 زبونه reference رو انتخاب و سپس در قسمت Citation & Bibliography گزینه Manage Sources رو انتخاب کنین و طبق موارد خواسته شده مشخصات رفرنس تون و بدین بهش.

پس از این کار می تونین سبک نگارش مورد نظرتون و برای اون متن انتخاب کنین. این کار رو می تونین با انتخاب سبک مورد نظر از گزینه style در همون زبونه Reference انجام بدین.

تجربه شخصی: اگه از همون اول کار نگارش و به تدریج لیست رفرنس هاتون و وارد word بکنین، در انتهای کار و تهیه لیست منابع بسیار راحت خواهید بود و دیگه نگران این نخواهید بود که آیا قواعد نگارش را به درستی پیاده کردین یا نه، چون این کار را خود نرم افزار براتون انجام میده.
1- برای وارد کردن منابع در متن، از گزینه Insert Citation استفاده کنین.
2- برای تهیه لیست منابع هم از گزینه Bibliography در همون زیونه Reference استفاده کنین.

سبک نگارش APA

سبک نگارش انجمن روانشناسی امریکا(APA Style) یکی از مورد قبول ترین سبک های نگارش در سطح بین المللی می باشد. این استاندارد که به منظور همسانی و هماهنگی شیوه  نگارش توسعه یافته است توسط بسیاری از انتشارات و مجلات دخلی و بین المللی مورد تاکید است بنابراین یادگیری و رعایت آن، برای جامعه علمی ضرورت اساسی دارد چرا که علت رد و پذیرفته نشدن برخی از مقالات عدم توجه به این سبک است. نسخه ششم این سبک فعلا در سایت انجمن رانشناسی امریکا قابل دسترس است. مشاهده و مطالعه لینک های می تواند راهنمای، شما باشد.

چندرسانه ای آموزش APA Style توسط انجمن روانشناسی امریکا

صفحهAPA Style در انجمن روانشناسی امریکا

سایت انجمن روانشناسی امریکا

راهنمای فارسی APA Style

کلید سوالات تخصصیی تکنولوژی آموزشی دکترای سال92

پاسخ سوال

شماره  سوال

پاسخ سوال

شماره  سوال

پاسخ سوال

شماره  سوال

3

31

2

16

4

1

4

32

4

17

1

2

2

33

1

18

-

3

1

34

3

19

3

4

1

35

2

20

4

5

4

36

4

21

2

6

3

37

1

22

3

7

4

38

4

23

2

8

2

39

3

24

1

9

3

40

1

25

4

10

3

51

2

26

4

11

2

52

4

27

2

12

1

53

2

28

2

13

1

54

2

29

1

14

4

55

3

30

3

15

2

56

 

4

57

 

2

58

 

3

59

 

۲

60

 

سلام 

با توجه به حدود ۱0ساعت بررسي و مطالعه بنده و توجهات آقای مهدوي نسب و آقای عباس تقی زاده(رتبه یک کنکور دکترای ۹۱)، كليد سوالات را در آوردیم.

البته نظر آقای تقی زاده در مورد سوال: ۲ گزینه(۴)-  ۱۸گزینه(۳)- ۳۱(۱) می باشد.

البته در سوال ۳۱(گزینه ۱): جواب آقای تقی زاده با این دلیل که سازماندهی به روش فضایی در کتاب ترجمه آقای رحیمی دوست به عنوان (پدیده) معرفی شده نه به عنوان یک روش سازماندهی و این پدیده زیر مجموعه از روش سازماندهی مبتنی بر جهان است و این سازماندهی نیز در ص ۲۵۴ این کتاب  اینگونه به آن اشاره شده:«محتوار را می توان منطبق با چگونگی سازمان دهی جهان به صورت ذهنی و منطقی سازماندهی کرد» بنابر این مطلب٫بنده گزینه صحیح را گزینه ۳ می دانم.

در سوال ۱۸ نیز باتوجه به انواع ارتباط
چهارنوع ارتباط داريم:
1. ارتباط انسان با خودش Interapersonal communication
2. ارتباط با ديگران (ميان فردي) Interparsonal communication
3. ارتباط گروهي Group communication
4. ارتباط عمومي (جمعي) Public communication

بنده بررسی که کردم دیدم در  ص96 پارگراف آخر کتاب شعبانی سخنرانی در کلاس را جز ارتباط جمعی ذکر کرده اند. و با توجه به انواع ارتباط می شود گفت که ارتباط عمومی صحیح ترین گزینه می تواند باشد.

اگر دوستان جواب سوالی را متفاوت می دانند لطفا با دلیل  و منبع ما و دیگران را  آگاه سازند.

با تشكر از توجهتان

ياعلي

همه چیز درباره جمیل......




جمیل وترفند های آن...............






یکی از ویژگی های جالبی که گوگل برای سرویس میل خود ، Gmail ، در نظر گرفته است ، امکان استفاده از کلیدهای تک و کلیدهای ترکیبی میانبر توسط کیبورد برای سهولت در دسترسی به قسمتهای مختلف این سرویس میل است. به ویژه پس از آنکه امکان ثبت نام در Gmail بدون دعوت نامه نیز امکان پذیر شد کاربران آن بسیار بیشتر شدند. در این ترفند قصد داریم لیست کامل کلیه کلیدهای تکی و ترکیبی میانبر قابل استفاده در Gmail را به زبان فارسی برای شما معرفی کنیم.

کلیدهای تک:کلید C: ایجاد Compose. در صورتی که کلید Shift+C را بزنید، پنجره‌ی Compose در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.
کلید /: جستجو در ایمیل. در جعبه‌ی جستجو با نوشتن کلمه‌ای که می‌خواهید جستجو کنید.
کلید K: رفتن به قسمت Conversation جدید.
کلید J: رفتن به قسمت Conversation قدیم.
کلید N: ایمیل (پیام) بعدی.
کلید P: ایمیل (پیام) قبلی.
کلید O یا Enter: باز کردن. Conversationهای شما را باز می‌کند. حال چه در حالت Expands یا Collapses باشد.
کلید U: بازگشت به لیست Conversation.
کلید Y: آرشیو. آنچه را که در حال دیدن آن هستید را به قسمت آرشیو ایمیل شما می‌فرستد.
کلید X: انتخاب Conversation. برای آنکه آن را بخواهید پاک، آرشیو و کارهای از این نوع کنید.
کلید S: ستاره‌دار کردن پیام یا Conversation.
کلید ‍!: گزارش دادن اسپم بودن یک پیام یا Conversation.
کلید R: جواب دادن (Reply) به پیام. در صورتی که کلید Shift+R را بزنید، پنجره‌ی جواب دادن در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.
کلید A: جواب دادن به همه (Reply All). در صورتی که از کلیدهای Shift+A استفاده کنید، پنجره‌ی Reply All در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.
کلید F: فوروارد کردن. در صورتی که از کلیدهای Shift+F استفاده کنید، پنجره‌ی فوروارد در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.
کلید Esc: خارج شدن
کلیدهای ترکیبی:Tab سپس Enter: فرستادن پیام
Y سپس O: آرشیو کردن Conversation و رفتن به Conversation بعدی.
G سپس A: رفتن به قسمت All Mail
G سپس S: رفتن به قسمت Starred
G سپس C: رفتن به قسمت Contacts
G سپس D: رفتن به قسمت Draft
G سپس I: رفتن به قسمت Inbox



پاسخگویی خودکار به ایمیلهای شما بدون نیاز به نرم افزار!
در gmail امکان جالبي وجود داره که اگه شخصي به شما چند ايميل بفرسته شما ميتونيد تنظيماتي انجام بديد که پيامي هم از طرف شما و به طور خودکار براي اون شخص فرستاده بشه! اين ابزار جالب بيشتر وقتي به درد ميخوره که دسترسي به ايميلتون حالا به هر دليلي نداشته باشين تا به نامه هاتون جواب بديد در اين هنگام يک ايميل خودکار که متنشو قبلا تنظيم کردين به فرد مقابل ارسال ميشه تا از وضعيت شما مطلع بشه و يا در موقعيتهاي ديگه هم ميتونه خيلي مفيد باشه. براي فعال سازي اين قابليت در بخش setting در ناحيه Vacation responder گزينه دوم يعني Vacation responder on رو انتخاب کرده و موضوع و متن پيام خودتون رو وارد کنيد. و دکمه save change رو فشار بديد. اين پاسخ خودکار از طرف شما حداکثر هر 4 روز يکبار ارسال خواهد شد


به ادامه آموزش.............


ادامه نوشته

طراحي آموزش موثر

در وبگردی متوجه شدم کتاب طراحی آموزش اثربخش تالیف موریسون، روس و کمپ توسط آقا و خانم موسوی نیز ترجمه شده است. اگر کسی از دوستان این کتاب را از نزدیک مشاهده کرده و از لحاظ کیفیت ترجمه، چاپ و صفحه آرایی آن اطلاع دارد ما را هم مطلع کند.حقیتش این کتاب بسیار ارزشمند که توسط دکتر رحیمی دوست ترجمه شده و فعلا به عنوان منبع درسی در دروس ارشد مطرح است  صفحه ارایی بسیار ضعیفی دارد که این هم حجم کتاب را افزایش داده و هم فهم ان را برای دانشجویان دشوار ساخته است(کاش دکتر رحیمی دوست در چاپ های جدید به این امر توجه کنند) بنابراین اگر ترجمه آقای موسوی که عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و خانم مهسا موسوی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی مناسب باشد به دانشجویان این نسخه از ترجمه توصیه شود.

طراحي آموزش موثر
موضوع:
نظامهاي آموزشي
برنامه‌ريزي آموزشي
پديدآورنده:
نويسنده:گري آر ماري‌سان
نويسنده:استيون ام. راس
نويسنده:جرالد كمپ
مترجم:سيديعقوب موسوي
مترجم:مهسا موسوي
ناشر:

دانشگاه آزاد اسلامي، مركز انتشارات علمي

524 صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ 1 - 2000 نسخه 1 -740-223-964-978
978-964-223-740-1
تاريخ نشر:19/02/89
قيمت پشت جلد :65000 ريال
كد ديويي:371.3
زبان كتاب:فارسي
محل نشر:تهران - تهران

مباحث معاصر در پژوهش آموزشی Contemporary Issues in Education Research



این مجله و چند مجله دیگر این سایت منابع اطلاعاتی خوبی برای آموزش دارند بیشتر مقالات این مجلات به صورت رایگان قابل دانلود هستند.

Contemporary Issues in Education Research (CIER)

و این هم سایت موسسه

The Clute Institute

ایندکس این مجله به صورت زیر است. شما می توانید به صورت رایگان نیز مقالتان را برای داوری ارسال کنید. ادامه....

ادامه نوشته

فناوری چیست؟

با سلام... به دنبال بحث هایی که سر تفاوت واژه فناوری و تکنولوژی شد، یه جستجویی در اینترنت کردم ببینم معنای خود فناوری چیه؟ مطلبی از آقای عمران محمدی دیدم که گفتم با نقل از ایشون برای دوستان بذارم...

فناوری یا تکنولوژی (به فرانسوی: technologie)‏ شگردها و به کاربردن ابزارها، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهای گره گشای دشواری‌های انسان است. فناوری فعالیتی انسانی است و از همین رو، از دانش و از مهندسی دیرینه تر است.

  • این اصطلاح بر مجموعهٔ «دانش» قابل دسترس برای ساختن ملزومات و مصنوعات از هر نوع، برای پرداختن به حرفه‌ها و مهارت‌های دستی (به استثنای انجام کارهای مذهبی، جادویی، نظامی و یا آشپزی) و برای استخراج یا جمع آوری انواع مواد (به استثنای موادی که برای خوراک یا برای مراسم مذهبی یا جادویی مورد استفاده قرار می‌گیرند) دلالت دارد.
  • در مورد جوامعی که هم اکنون صنعتی اند یا جوامعی که در حال صنعتی شدن هستند این اصطلاح دلالت دارد بر همه یا بخش منظمی از آن مجموعه «دانش» که مربوط است به:
  1. اصول علمی و اکتشافات
  2. فرایندهای صنعتی موجود و پیشین، منابع نیرو و مواد، و روش‌های انتقال و ارتباط، که تصور می‌شود به تولید یا بهبود کالالها و خدمات مربوط باشند.
  • مفهوم تکنولوژی به صورت دانشی که به ساختن و بکار بردن ابزار و وسائل مربوط می‌شود، و دانش استفاده از مواد خام (به استثنای خوراک)
  • «نظام تکنولوژیک» یعنی «ابزار مادی و مجموعه‌ای از دانش» که «در اختیار افراد سهیم در یک اقتصاد قرار دارد».
  • کاربرد صنعتی نتایج علم که کار فن شناسان و مهندسان است و «علم» یا «علم محض» اختصاص داده شده‌است.
  • دلالت دارد بر فعالیت عملی در راه بهبود روش‌ها و وسائل صنعتی قدیمی بدون ارجاع به اصول علمی، یعنی گرایش به «اختراع اشیاء و فرایندهای جدید یا ایجاد بهبود در اشیاء و فرایندهای قدیمی تر.. و شاید اکثر اختراعات فنی و ترقیات بی هیچ نوع کمکی از سوی علم محض صورت گرفته‌است.
  • دلالت دارد بر مجموعه‌ای از دانش و مهارتی که مبشر اختراعات و ترقیات فنی بوده یا بالقوه قابل استفادهٔ آنها باشد.
  • واژه فناوری اغلب به نوآوری‌ها و نوابزارهایی اشاره دارد که از اصول و فرایندهای تازه یافتهٔ دانشی بهره می‌گیرند. از این رو مقولهٔ فناوری ممکن است در بدو مواجهه عجیب جلوه کند. لیکن چنین نیست. حتی نوآوری‌های بسیار کهن مانند چرخ هم نمونه‌هایی از فناوری بوده و به شمار می‌روند. از مصداقهای فناوری نزد قدما فوت کوزه‌گری بوده‌است.
  • فناوری همان تسلط و تبحر انجام کار است، فناوری توانایی انجام کار در تمامی سطوح و زمینه‌ها است. یعنی طراحی، ساخت، استفاده، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه و غیره می‌باشد.
  • امروزه بسیاری از فناوری‌ها در نتیجه پژوهش به دست می‌آیند و پژوهشگاه‌های فناوری زیادی در سراسر جهان بر پا شده‌است. تکنولوژی به معنای اصلی حداکثر استفاده از کمترین امکانات موجود می‌باشد. در کتاب مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات آمده‌است:
  • فناوری یا همان تکنولوژی، که از دو لغت یونانی techne و logia تشکیل شده‌است که اولی به معنی هنر و دومی به معنی علم و دانش است.
  • فناوری به معنی کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام‌یافته برای انجام وظایف علمی است.
  • فناوری را می‌توان کلیهٔ دانش‌ها، فرآیندها، ابزارها، روش‌ها و سیستم‌های به کار رفته در ساخت محصولات و ارائهٔ خدمات تعریف کرد.
  • فناوری کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است.
  • فناوری نوآورد (cutting-edge) به فناوری‌ای گفته می‌شود که به تازگی در بازار آمده و قابلیت‌های نوین و نوآورانه‌ای ارائه می‌کند.
  • یونیدو فناوری را کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ها و مطالعات منظم می‌داند
  • فرهنگ لاروس، فناوری را مطالعهٔ ابزارها، شیوه‌ها و روش‌های مورد انتظار و مورد استفاده در حوزه‌ها گوناگون صنعت می‌داند.
  • فناوری مجموعه‌ای از فرآیندها، روش‌ها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین‌آلات و مهارت‌هایی است که توسط آن‌ها کالایی ساخته شده و یا خدمتی ارائه می‌گردد.
  • فناوری عبارت است از کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ها و مطالعات منظم و جهت‌دار.
  • علام با مطالعهٔ طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیده‌ها است و در حالی‌که فناوری با به کارگیری ایده‌ها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه می‌کند.
  • فناوری عامل تبدیل منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی به کالا و خدمات است که عناصر متشکله و یا ارکان آن عبارت است از: سخت‌افزار، انسان افزار یا نیروی انسانی متخصص، فناوری متبلور در اسناد و مدارک یا اطلاعات، سازمان‌ها یا نهادافزار.
  • تکنولوژی یا فناوری به معنای کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام یافته برای انجام وظایف عملی است. به بیان ساده تر، تکنولوژی کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است و تأثیر بسزایی بر توسعه جوامع بشری دارد.

پادکست چیست؟

سلام دوستان

سال ۹۱ هم با تموم خاطرات خوب و بدش داره کم کم تموم می شه.

امیدوارم سالی جدید سالی خوب و پر ازشادی و سلامتی باشه.

پادکست چیست؟

ادامه نوشته

فیلم نشست تکنولوژِی آموزشی 17 اسفند درتربیت مدرس

بنابه خواست دوستان واساتید کلیپی از سخنرانی دکتر فردانش دردانشگاه تربیت مدرس تهیه شده که انشاء الله درنشست های بعدی ،باشناخت محیط نشست وامکانات آن (نظیر نزدیکی به پریز برق برای شارژ هم زمان باطری دوربین،مکان مناسب نصب پایه وامکان نصب میکروفن همراه سخنران ؛دوربین پیشرفته ترو..) فیلم مناسب واستاندارد و درخور توجهی به علاقه مندان ارائه میگردد...

                          برای پخش فیلم درآپارت با امکان دانلود اینجا کلیک کنید

                      انتقادات و پیشنهادات وروایت هاییاز نشست را درادامه مطالب ببینید

ادامه نوشته

نظرسنجی

اگه قرار باشه از این به بعد به جای تکنولوژی آموزشی بگیم فناوری آموزشی (مثلاً رشته فناوری آموزشی، مباحث جدید در فناوری آموزشی، ...)، به نظر شما مزایا و معایبش چیه؟ آیا فک می کنید تبعاتی در پی خواهد داشت؟

جالبه بدونید با یکی از بچه های آموزش مجازی که صحبت می کردم، ایشون می گفت که قبلن به ما می گفتن آموزش الکترونیکی احساس خوبی داشتیم، اما الان که میگن دانشجوهای مجازی، حس خوبی نداریم، دیگران حس می کنند ما الکی هستیم، واقعی نیسیتم! فهمیدم که صرف عوض کردن یک کلمه چقدر می تونه در هویت افراد یک رشته موثر باشه.

حال به نظر شما چی؟ آیا تغییر تکنولوژی آموزشی به فناوری آموزشی دارای حسنه یا معایبی در پی خواهد داشت؟...

سیستم مدیریت نشریه رایگان Open Journal Systems

دنبال مطالعه در مورد سنجش الکترونیکی بودم که به یک مجموعه خوب برخوردم که با مطالعه آن لازم دیدم تا در حد معرفی هم شده، در این وبلاگ بهش بپردازم.

ابزارهای الکترونیکی رایگان، چند سالی است که در سطح دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است و از آن جمله می توان به سیستم های مدیریت یادگیری الکترونیکی رایگان، سیستم سنجش الکترونیکی رایگان، سیستم تولید محتوای الکترونیکی رایگان و غیره اشاره کرد. امروز سیستمی را معرفی می کنیم که به درد نشریات و مجلات دانشگاهی می خورد نکته قابل توجه این سیستم این است که ورژن های جدید آن زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند. این مجموعه سیستم کنفرانس الکترونیکی رایگان را هم ارائه کرده است.

لازم به ذکر است نسخه فارسی آن توسط این افراد اضافه شده است

Mahmoud Saghaei (saghaei 'at' med.mui.ac.ir); Elaheh Mazaheri;
Alireza Setayesh; Sepeher Samzadeh; Ali Shekarchi; Zahra Saghaei;
Sara Saghaei

Research Department, Isfahan University of Medical Sciences; Informatics Department, Isfahan University of Medical Sciences; Farzanegan Radandish Co Ltd.

این هم نمونه ای از نشریه ای که با این سیستم مدیریت می شود

http://journals.sfu.ca/ijea/index.php/journal/login

ثبت نام و استفاده از مقالات این نشریه رایگان است فرصت را از دست ندهید.

واین هم نمونه ایرانی،

http://journals.mui.ac.ir/

دست اصفهانی ها درد نکنه که همیشه دنبال هزینه کمتر و کارایی بیشتر هستند.اکثر فصلنامه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی این سیستم است.

برای دیدن نمونه های بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

http://pkp.sfu.ca/ojs-journals

و این هم آدرس دانلود این سیستم. کلیک کن

پیشنهادی درشور..........


سلام دوستان

به دنبال تنظیم نامه سرگشاده ای جهت تقدیم به وزیر محترم آموزش بودم والبته تاحدودی صحبت شده وتنطیم هم شده که فکری به ذهنم رسید گفتم شاید قبل از رونمایی ازاین نامه وارائه اون انجام یه تحقیق اجمالی با شرکت دوستان خالی ازلطف و شاید هم واجب باشه تاشاید دست پروارد عمل بشیم بهترجواب بگیریم .

پیشنهاد بنده تنظیم یک پرسشنامه دررابطه با کاربرد وجایگاه  متخصصان تکنولوژی درایران ازمنظر مدیران آموزشی وبرنامه ریزان وزارت اموزش وپرورش است  .

برگزاری دوره یکسالهMBAدرتهران ونمایندگی های شهرستانها  

برگزاری دوره یک ساله MBA توسط پرتال دانشگاهی با گواهینامه مورد تایید وزارت علوم

برگزاری دوره یک ساله MBA توسط پرتال دانشگاهی با گواهینامه مورد تایید وزارت علوم

پرتال دانشگاهی کشور با همکاری موسسات آموزش عالی دوره یک ساله MBA

( Master of Business Administration )

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تایید وزارت علوم

گرایش های قابل ارائه :
1- مدیریت عمومی
2- مدیریت پروژه
3- مدیریت بازاریابی و فروش
4- مدیریت کسب وکار و کار آفرینی
5- مدیریت استراتژیک

محل برگزاری :

تهران و کلیه نمایندگی های پرتال دانشگاهی در سراسر کشور

مزایای این دوره MBA :

1- اعطای کارت دانشجویی بین المللی
2- اعطای گواهینامه مهارت های کسب و کار و کار آفرینی از وزارت کار و امور اجتماعی جهت دریافت وام خود اشتغالی
3- درج عنوان  ( Master of Business Administration ) در گواهینامه
4- اعطای کارت عضویت باشگاه مشتریان پرتال دانشگاهی کشور و استفاده از مزایای ویژه کارت
5- اعطای ریز نمرات به همراه گواهینامه پایان دوره قابل ترجمه رسمی

داوطلبین گرامی جهت ثبت نام در دوره فوق فرم زیر را تکمیل نمایند .

ثبت نام دوره

 

تلفن های مشاوره و ثبت نام :

021-88954874

021-88954876

021-88956259

 

منبع اصلی خبر:پرتال دانشگاهی کشورnpu.ac.ir

متن برگرفته ازوبسایتhttp://www.soalbank.ir

نیازحیاتی یک تکنولوژیست ایرانی به اشنایی با سایت های خارجی حاوی مقالات تکنولوژی آموزشی  


سلام دوستان درپی سوالات دانشجویان گرامی برای معرفی مقالات  تکنولوژی آموزشی جهت ترجمه وبروز کردن اطلاعات......

داشتم فکرمیکردم مگرمنبع وسرچشمه رشته ما ازاون وراب نیست؟ پس چرا دانشجویان عزیز ما باید ازاین سرچشمه با چند واسطه ارتباط برقرارکنن اینکه باخودم گفتم دوستان همت کنن سایت های مفید میشناسن معرفی کنن وبچه هارو جهت ارتباط بیشتر با منابع واطلاعات دانشگاهایی که رشته مارودارن تشویق کنن .

این یه سایت مقالات تکنولوژی هست که خودمن ازمنابعش جهت ترجمه استفاده میکنم امیدوارم مفید باشه.

http://elearnmag.acm.org

آیا آموزش اجباری است؟؟؟

داشتم به این فکر می کردم که یادگیری مگه امری اجباری است که ساختارهای آموزشی مختلفی برای جامه عمل پوشوندن به اون به وجود اومدن؟ مدرسه، کلاس، دانشگاه، کتاب های درسی، و موارد دیگه رو به انحاء مختلف ایجاد می کنیم تا دانش آموز  و دانشجو یاد بگیره. مگه نه اینکه خود یادگیرنده باید یاد بگیره؟ البته این حرف شاید ما رو رهنمون کنه به دعوا سر اینکه نسبت تدریس و یادگیری و به طور کلی رابطه آموزش و یادگیری چیه؟ آیا رابطه ضروری بین این ها هست یا نه؟ هر آموزشی منجر به یادگیری نمیشه و اگه نشه نباید اسم اون فرایند رو آموزش گذاشت؟ بگذریم...

چند وقتی است دائم حس می کنم در فرایند آموزش و یادگیری یه حلقه مفقوده ای هست... این که به اجبار یادگیرندگان رو مجبور کنیم به برخی اهداف برنامه درسی برسند، بدون اینکه بدونن کجا کاربرد داره، و حتی بدون اینکه مربی و استاد بدونه که کاربرد اینها کجاست... به عبارتی در فرایند های آموزشی و یادگیری بیش از آن که رنگ و بوی طبیعی یادگیری به مشام برسه، ردپای دیوانسالاری و درست کردن کارخانه های مدرک دهی دیده میشه...

واقعاً چه باید کرد؟ در خود تکنولوژی آموزشی حس می کنم که علت اثربخشی نمی تونه به وجود آوردن راهبردهای جدید آموزشی و به کارگیری نظامند و منظم فناوری ها در آموزش باشه... چرا با وجودی که این فناوری ها رو به کار می گیریم باز اثربخشی نیست؟ دائم فکر می کنم که در این حوزه باید چیزهایی دیگه جستجو کرد... هنوز نمی دونم چی، ولی می دونم که در وارد کردن حوزه ای به نام تکنولوژی آموزشی در کشور خودمون یه نواقصی هست... یه چیزی مشکل داره که اون رو متوجه نمیشم... شاید تکنولوژی آموزشی اثربخشیش برای چینش خاصی از نظام آموزشی باشه، نه واسه نظام اجباری و متمرکز ایران... در نظام آموزشی که هر چیزی از طرف خود وزارت آموزش و پرورش اعمال میشه، حتی محتوا و حتی روش تدریس... حتی فعالیت های یادگیری... فعالیت یادگیری امری به شدت وابسته به موقعیت همان لحظه است... در حالیکه برای میلیون ها موقعیت آموزشی یه فعالیت یادگیری از قبل پیش بینی میشه و معلم باید اون رو با بی علاقگی به کار ببرد، و یادگیرنده هم همچون وحی منزل آن را بپذیرد....

لزوم رعایت منبع مطالب در وبلاگ انجمن

با سلام و احترام خدمت همه دوستان

دوستان اخیرا بازخوردهایی از دوستان دیگه در خصوص نوشتن منابع دریافت کرده ایم. از دوستان عزیز و بزرگوار خواهشمندیم اگر مطلبی از جایی رونوشت می شود حتما حتما حتما منبع آن نوشته شود تا هم اخلاق علمی رعایت شود و هم وبلاگ انجمن زیر سوال نرود. همچنین بهتر است در مواردی که مطالب به طور کامل از وبلاگ و یا سایت دیگری رونوشت می شود منبع آن در ابتدا نوشته شود.  مثلا این مطلب را وبلاگ فلان برایتان نوشته ام.

سپاس

روش تدریس تعاملی

روش تدریس تعاملی

یكی از روش های تدریس كه امروزه به طور جدی مورد توجه اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت قرارگرفته است، روش تدریس تعاملی یا فعال می باشد. از ویژگی های بارز چنین تدریسی فعال بودن معلم و دانش آموزان در فضایی كاملا اجتماعی و آزاد از نظر بیان اندیشه ، نقد سازنده و بازسازی تجارب گذشته شخصی است. تدریس بخشی از آموزش است و به آن قسمت از فعالیت های آموزشی كه با حضور معلم در كلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود.

روش تدریس تعاملی

چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد كه عبارتند از :

الف – وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان

ب – فعالیت براساس اهداف معین و از پیش تعیین شده

ج – طراحی منظم با توجه به موقعیت و امكانات

د – ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری

بنابراین به فعالیت های پراكنده و یك جانبه معلم كه ممكن است تغییری هم در دانش آموزان ایجادكند، تدریس گفته نمی شود.

ادامه نوشته

حیف از این نظر که در پست نباشد پس......



سلام بنده نیز در همایش شرکت کردم من هم همچون دکترفردانش ازخیل زیاد شرکت کنندگان همایش به وجدآمدم. چون من دانشجوی آموزش و پرورش تطبیقی هستم (وصد البته شیفته تکنولوژی آموزشی )و اساس رشته ماتطبیق و مقایسه نمودن است ازاین منظر وارد می شوم
باتوجه به یافته ها و دانسته های خودم این رشته بارشته هایی همچون (آموزش و پرورش تطبیقی - تحقیقات آموزشی - برنامه ریزی آموزشی ) حداقل ازنظرمیزان پذیرش یکی اند وبا توجه به رشته های مذکور شاید در مدت اخیر از همه ی این رشته های بهتر توسعه کرده - وبلاگ بسیار فعال داشته و .... و واقعاجای تقدیر وتشکررا داشته اما برخی رشته ها نظیر آموزش عالی و...توسعه دوصد چندانی یافته حال پرسش من این است چرااین موفقیت ها را هم تکنولوژِی نداشته باشد رشته ای که شایدبه زغم من باوجود سنگینی مباحث آن در میان داوطلبان دکتری این رشته حتی افرادریش سفید هم به چشم می خورد ونشان دهنده شیرینی و جذاب بودن این رشته است حال که همگی در پی گسترش این رشته هستیم بیاییدبه قول قدیمیها (کار را که کرد آن که تمام کرد ) فکرکنید.وسلام .
صلاح محمدپور

پاسخ انجمن
ممنون از شما
جناب محمدپور و همه دوستاران این رشته
امید است به همراهی دوستانی چون شما قدم های محکم تری برداشته بشود.

تخصص اعتماد به نفس می آورد....

سال هاست که در رشته تکنولوژی آموزشی از زبان دانشجویان عبارت هایی مانند افسردگی، فرسودگی و کمبود عزت نفس را می شنویم. نشست تخصصی تکنولوژی اموزشی باعث شد تا دوباره در این زمینه فکر کنم. با بررسی که کردم متوجه شدم که این مشکل در بین اکثر دانشجویان رشته های علوم انسانی مشترک است. به نظر چه عاملی باعث می شود تا چنین وضعیتی برای یک رشته پیش بیایید؟؟؟

در بررسی های خودم از دانشجویان رشته هایی مانند حقوق و اقتصاد هم سوال کردم. به نظر می رسد این دانشجویان از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند البته نه درحد فنی مهندسی ها. این وضعیت در مورد رشته های علوم پایه نیز صادق بود در رشته های علوم پایه پزشکی نیز این را به تجربه دریافت کرده بودم که نسبت به بالینی ها فرسودگی شغلی بیشتری دارند. سوال پیچیده شد... به راستی چه چیزی باعث می شود تا دانشجویان در برخی رشته ها، اعتماد به نفس بیشتری احساس کنند و به خود و رشته خود ببالند و از بیان آن در مجامع احساس لذت کنند؟؟؟؟؟؟

دنبال پاسخ این سوال بودم که یک هفته پیش از زبان یکی از همکلاسی ها جمله خوبی شنیدم. "تخصص، اعتماد به نفس می آورد" دقیقا همین است. تخصص، تسلط، خبرگی و یا هر عبارت دیگری که بشه براش گذاشت باعث افزایش اعتماد به نفس می شود اینکه شخص هنگام خود ارزیابی به این نکته پی ببرد که در انجام یک کار خبره است و کسی به گرد پاش نمی رسد اعتماد به نفس می آورد. فنی مهندسی ها اینطورند حداقل می دانند که می توانند یک پیچ و مهره را بسازند یا خوب میزان کنند حقوق می داند می تواند حقی را برحق و ناحقی را حق کند. اقتصاد و حسابداری می داند چطور اختلاس کند یا پول های مردم را بشمارد. اما ما چی؟ کی می تواند ادعا کند که در طراحی آموزشی چنان مسلط است که هر کجا بره دست خالی بر نمی گردد؟کی می تواند در زمینه فیلم برداری خودش را ماهر قلمداد کند؟ یا یک چند رسانه ای بسیار خوب بسازد که تک است؟ از هر کدام فقط به آشنایی اکتفا کردیم و به قولی به بحرش نرفتیم و حالا این شدیم...

دوستان، من اعتقاد دارم رشته ما از لحاظ مبانی نظری بسیار پیشرفته است. ما به شمار منابع خوب داریم.. نظریه و الگوهای ناب و کاربردی... کی می خوایم از خواب غفلت بیدار شیم و به نظریات اکتفا نکنیم. این الگو ها برای بحث و بررسی تئوری ایجاد نشدن!! الگو نقشه راه است یعنی من وارد عمل شدم دنبال گنج یادگیری می گردم نقشه ای لازم است سریع تر و دقیق تر به این گنج برسم.. کاش به جای مایوس کردن استادی که قصد تدریس عملی دارد، همپای او پیش بریم سعی کنیم تا به ترفندهای هم شده از او دانش عملی یا روش کاری یاد بگیریم او را هم وارد جریان عملیاتی کنیم. پادزهر این همه افسردگی ها، دنبال تخصص بودن هاست. ماهیت رشته تکنولوژی آموزشی، استفاده عملی از یافته ها علمی است. ماهیت را فراموش نکنیم و به دنبال تخصص در یک حیطه خاص بگردیم. برای انتخاب حیطه تان تا می تونید از اساتید و افراد مطلع پرس و جو کنید. مطمنا اگر چند سال در حیطه ای به طور اختصاصی غور کنید (به قولی) خدای آن حوزه خواهید شد و....

 به امید موفقیت

سرویس gmail وکارایی منحصر به فرد

سلام وقت بخیر


لغو ارسال ایمیل برای استفاده کنندگان سرویس gmail


شاید برایتان پیش آمده باشد که ایمیل مهمی را می خواهید ارسال کنید اما دقیقا زمانی که دکمه Send را می زنید ، متوجه می شوید چیزی را فراموش کردید یا دچار اشتباه شدید ، در این لحظه حتی اگر پنجره مرورگر خود را نیز ببنید باز هم ایمیل فرستاده می شود! اما نگران نباشید Gmail فکر اینجا را هم کرده. کافیست قابلیت Undo Send را فعال کنید تا حداکثر 30 ثانیه بعد از زدن دکمه Send ارسال ایمیل را کنسل کنید.

.
.
.
.
.
.
لطفا به ادامه ...

ادامه نوشته