سال نو مبارک


باز کن پنجره ها را، که نسیم
روز میلاد اقاقی ها را
جشن می گیرد،
و بهار،
روی هر شاخه، کنار هر برگ،
شمع روشن کرده است.
همه ی چلچله ها برگشتند،
و طراوت را فریاد زدند.
کوچه یکپارچه آواز شده است،
و درخت گیلاس،
هدیه ی جشن اقاقی ها را،
گل به دامن کرده است
باز کن پنجره ها را ای دوست!

منبع عکس: http://nobady2.persianblog.ir (نوشته ها اضافه شده)
هیچ یادت هست،
که زمین را عطشی وحشی سوخت؟
برگ ها پژمردند؟
تشنگی با جگر خاک چه کرد؟
هیچ یادت هست،
توی تاریکی شب های بلند،
سیلی سرما با خاک چه کرد؟
با سر و سینه ی گل های سپید،
نیمه شب، باد غضبناک چه کرد؟
هیچ یادت هست؟
حالیا معجزه ی باران را باور کن!
و سخاوت را در چشم چمن زار ببین!
و محبت را در روح نسیم،
که در این کوچه ی تنگ،
با همین دست تهی،
روز میلاد اقاقی ها
جشن می گیرد.
خاک، جان یافته است.
تو چرا سنگ شدی؟
تو چرا این همه دلتنگ شدی؟
باز کن پنجره ها را...
و بهاران را باور کن!
باز کن پنجره ها را...
و بهاران را باور کن!
شعر فریدون مشیری
با سلام و احترام خدمت شرکت کنندگان در اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی تکنولوژی آموزشی و دیگر علاقه مندان و با آرزوی سالی پرمهر و زیبا برایتان
دوستان انشاالله قرار بر این است که اواخر اردیبهشت ماه نشست دیگری برگزار گردد، از این رو برآن شدیم تا موضوع این نشست با توجه به نیازها و پیشنهاد های شما تعیین گردد. دوستان عزیز همچنین مشتاق شنیدن نظرهای شما در رابطه با چگونگی برگزاری نشستت ها هم هستیم.
خواهشمندیم تا موضوع های پیشنهادی خود برای نشست بعدی را به بخش نظرهای وبلاگ انجمن علمی یا به ایمیل jahaneamouzesh@gmail.com ارسال نمایید. لطفا اگر استاد یا متخصصی برا سخنرانی هم مد نظرتان است معرفی نمایید.
دوستان هم چنین مستندها و گزارش های مربوط به نشست اول در http://eata.blogfa.com/category/53
قابل دسترسی است
با تشکر از همراهی شما
منتظریم...
طراحی آموزشی روشی است که با انجام بعضی فعالیتهای یادگیری با یک ترتیب خاص در زمینهی محیط یادگیری خاص، یادگیرندگان را قادر به کسب اهداف یادگیری خاص میکند(اسکورم ، 2001 ).
کار طراحان آموزشی در تألیف محتوا و طراحی محیطهای شبکه محور، همچنین نظارت بر اجرای آموزشهای الکترونیکی بسیار مهم و ضروری است. بنابراین لازم است هرچند اجمالی به این مقوله پرداخته شود و در ادامه طی سلسله مقاله هایی به تشریح عمیقتر نقش و وظایف طراحان آموزشی بپردازیم.
به طور مثال:طراحی پادکست پیام های آموزش بیانی، فصل چهارم کتاب طراحی پیامهای آموزشی دکتر امیرتیموری ویا پادکست از سخنرانی یا مباحث علمی ونشست ها وسمینار های مطرح در دانشگاه و...
پست مفید معرفی پادکست خانم شکراللهی ،انگیزه ای شد تا بیشتر درمورد پادکست ها اطلاعاتی جمع آوری کنم .
از آنجایی که اکثر سایت های رادیو- اینترنتی، قابلیت انتخاب نرم افزار ادیت صدا رو برعهده فرد گذاشته وفقط حکم فضای فایل وآپلود اون رو تعیین کرده بودند؛نحوه کار بسیار ساده و مناسب بود.از این خاطر به ذهنم رسید؛ اگر اعضای وبلاگ موافقت داشته باشند چند مدت یکبار یکی از دوستان پادکست متن پست خودش رو ؛توی وبلاگ قرار بده تا هم تنوعی بشه در نحوه انتقال مطالب وهم استفاده ای بشه از تکنولوژی در امور آموزشی.
البته کاربردهای دیگه ای هم میشه برای اون در نظر گرفت مثل:استفاده از پادکست برای تهیه مصاحبه بابزرگان تکنولوژی واساتید....ویا تهیه پادکست برای نشریه پیشگام (کاری شبیه تولید یک کتاب صوتی اما این بار یک نشریه! متن+فایل صوتی اون )و مجله رو تحت یک سی دی به علاقه مندان ارائه داد.اینطوری نشریه تخصصی دانشجویان تکنولوژی؛ اندکی متفاوت تر از سایر رشته ها میشه و احتمالا بازخورد مناسبی در پی خواهد داشت. حال شنیدن این پادکست ،که به نقش عوامل آموزشی در افت تحصیلی دانش آموزان اشاره دارد ؛را به شما پیشنهاد می کنم http://persiandrive.com/178761
منبع و پادکست های مشابه : http://gtm.razaviedu.ir/
دوستان وقتی ما می خواهیم مطلب جدیدی رو به روی وبلاگ ارسال کنیم شاهد این هستیم که در پایین صفحه گزینه برچست های مطلب می آد.
برچسب ها مطلب
این برچسب ها در واقع کلید واژه هایی هستند که به موتور جستجوگرها برای معرفی بهتر موضوع ما بیشتر کمک می کنن و در واقع کاربر راحت تر می تونه مطلب ما رو پیدا کنه و مخاطب وبلاگ هم بالاتر می ره
شما برا هر مطلب می تونید چند تا برچسب بذارین فقط باید این برچسب ها را با + از هم جدا کنین که شناسایی بشن.
هم چنین برچسب ها در صفحه اصلی وبلاگ ظاهر می شن و به کاربرهای وبلاگ برای دیدن مطالب ریز وبلاگ هم کمک می کنن. برای نمونه می تونین به مطالبی که در همین وبلاگ برچسب خوردن توجه کنین که به راحتی قابل دسترسی هستن.
شاد باشین
هدف از برگزاری این کنفرانسها، گردهمایی رهبران شرکتهای بزرگ فناوری دنیا (گوگل، مایکروسافت، اپل، و ...)، در یک مکان و زیر یک سقف، با برترین دانشمندان، هنرمندان، معماران، اساتید، و نظریهپردازان تمامی رشتههای علمی و کاربردی است تا با تبادل اطلاعات راهکارهایی برای معضلات بزرگ جهان بیابند. از جمله افراد مشهور شرکت کننده در این کنفرانس ها می توان به جیمز کمرون، بیل گیتس، ال گور، بیل کلینتون، استیون هاوکینگ، و ریچارد داوکینز اشاره نمود. می توان به جرات ادعا نمود که در تمام زمینه های مورد علاقه خود (از جمله حوزه های مرتبط با فیلد آموزش) می توانید سخنرانی های مفیدی را در این سایت پیدا کنید.
از نظر نگارنده استفاده از این سخنرانی ها از دو جنبه بسیار قابل توجه و کاربردی هستند، به خصوص برای دوستانی که دغدغه انتخاب موضوع برای کارهای علمی خویش را دارند:
1- آشنایی با جدیدترین اتفاقاتی که در حوزه مربوطه افتاده است و آشنایی با وضع موجود و نقاط ضعف و قوت آن.2- افق هایی که برای آن حوزه توسط سخنرانان مطرح و پیشنهاد می شوند (آینده پژوهی)
بیشتر سخنرانیهای تد بر روی وبگاه آن به راحتی و بدون نیاز به نرم افزار خاصی قابل دانلود هستند. با این که این سخنرانی ها به زبان انگلیسی هستند، اما به هنگام دانلود سخنرانی مورد نظر می توانید ترنسکریپت (برای جدیدترین ویدئوها) و زیرنویس (برای ویدئوهای اخیر) آن را نیز دانلود کنید. حتی برخی از این ویدئوها زیرنویس فارسی هم دارند.
این نظر خوب را دوست عزیزم زین العابدین(علی) صفدری گذاشته است ممنون علی جان. جنبه آموزشی آن باعث شد تو پست بذارم.
.
با تشکر از دوست خوبم، دکتر رضایی
سبک نگارش انجمن روانشناسی امریکا(APA Style) یکی از مورد قبول ترین سبک های نگارش در سطح بین المللی می باشد. این استاندارد که به منظور همسانی و هماهنگی شیوه نگارش توسعه یافته است توسط بسیاری از انتشارات و مجلات دخلی و بین المللی مورد تاکید است بنابراین یادگیری و رعایت آن، برای جامعه علمی ضرورت اساسی دارد چرا که علت رد و پذیرفته نشدن برخی از مقالات عدم توجه به این سبک است. نسخه ششم این سبک فعلا در سایت انجمن رانشناسی امریکا قابل دسترس است. مشاهده و مطالعه لینک های می تواند راهنمای، شما باشد.
چندرسانه ای آموزش APA Style توسط انجمن روانشناسی امریکا
|
پاسخ سوال |
شماره سوال |
پاسخ سوال |
شماره سوال |
پاسخ سوال |
شماره سوال |
|
3 |
31 |
2 |
16 |
4 |
1 |
|
4 |
32 |
4 |
17 |
1 |
2 |
|
2 |
33 |
1 |
18 |
- |
3 |
|
1 |
34 |
3 |
19 |
3 |
4 |
|
1 |
35 |
2 |
20 |
4 |
5 |
|
4 |
36 |
4 |
21 |
2 |
6 |
|
3 |
37 |
1 |
22 |
3 |
7 |
|
4 |
38 |
4 |
23 |
2 |
8 |
|
2 |
39 |
3 |
24 |
1 |
9 |
|
3 |
40 |
1 |
25 |
4 |
10 |
|
3 |
51 |
2 |
26 |
4 |
11 |
|
2 |
52 |
4 |
27 |
2 |
12 |
|
1 |
53 |
2 |
28 |
2 |
13 |
|
1 |
54 |
2 |
29 |
1 |
14 |
|
4 |
55 |
3 |
30 |
3 |
15 |
|
2 |
56 |
| |||
|
4 |
57 |
| |||
|
2 |
58 |
| |||
|
3 |
59 |
| |||
|
۲ |
60 |
| |||
سلام
با توجه به حدود ۱0ساعت بررسي و مطالعه بنده و توجهات آقای مهدوي نسب و آقای عباس تقی زاده(رتبه یک کنکور دکترای ۹۱)، كليد سوالات را در آوردیم.
البته نظر آقای تقی زاده در مورد سوال: ۲ گزینه(۴)- ۱۸گزینه(۳)- ۳۱(۱) می باشد.
البته در سوال ۳۱(گزینه ۱): جواب آقای تقی زاده با این دلیل که سازماندهی به روش فضایی در کتاب ترجمه آقای رحیمی دوست به عنوان (پدیده) معرفی شده نه به عنوان یک روش سازماندهی و این پدیده زیر مجموعه از روش سازماندهی مبتنی بر جهان است و این سازماندهی نیز در ص ۲۵۴ این کتاب اینگونه به آن اشاره شده:«محتوار را می توان منطبق با چگونگی سازمان دهی جهان به صورت ذهنی و منطقی سازماندهی کرد» بنابر این مطلب٫بنده گزینه صحیح را گزینه ۳ می دانم.
در سوال ۱۸ نیز باتوجه به انواع ارتباط
چهارنوع ارتباط داريم:
1. ارتباط انسان با خودش Interapersonal communication
2. ارتباط با ديگران (ميان فردي) Interparsonal communication
3. ارتباط گروهي Group communication
4. ارتباط عمومي (جمعي) Public communication
بنده بررسی که کردم دیدم در ص96 پارگراف آخر کتاب شعبانی سخنرانی در کلاس را جز ارتباط جمعی ذکر کرده اند. و با توجه به انواع ارتباط می شود گفت که ارتباط عمومی صحیح ترین گزینه می تواند باشد.
اگر دوستان جواب سوالی را متفاوت می دانند لطفا با دلیل و منبع ما و دیگران را آگاه سازند.
با تشكر از توجهتان
ياعلي
جمیل وترفند های آن...............

| طراحي آموزش موثر | |||||
| موضوع: | |||||
|
|||||
| پديدآورنده: | |||||
|
|||||
| ناشر: | |||||
| 524 صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ 1 - 2000 نسخه 1 -740-223-964-978 | |||||
| 978-964-223-740-1 | |||||
| تاريخ نشر:19/02/89 | |||||
| قيمت پشت جلد :65000 ريال | |||||
| كد ديويي:371.3 | |||||
| زبان كتاب:فارسي | |||||
| محل نشر:تهران - تهران |
این مجله و چند مجله دیگر این سایت منابع اطلاعاتی خوبی برای آموزش دارند بیشتر مقالات این مجلات به صورت رایگان قابل دانلود هستند.
و این هم سایت موسسه
فناوری یا تکنولوژی (به فرانسوی: technologie) شگردها و به کاربردن ابزارها، دستگاهها، مادهها و فرایندهای گره گشای دشواریهای انسان است. فناوری فعالیتی انسانی است و از همین رو، از دانش و از مهندسی دیرینه تر است.
سلام دوستان
سال ۹۱ هم با تموم خاطرات خوب و بدش داره کم کم تموم می شه.
امیدوارم سالی جدید سالی خوب و پر ازشادی و سلامتی باشه.
پادکست چیست؟ ![]()
بنابه خواست دوستان واساتید کلیپی از سخنرانی دکتر فردانش دردانشگاه تربیت مدرس تهیه شده که انشاء الله درنشست های بعدی ،باشناخت محیط نشست وامکانات آن (نظیر نزدیکی به پریز برق برای شارژ هم زمان باطری دوربین،مکان مناسب نصب پایه وامکان نصب میکروفن همراه سخنران ؛دوربین پیشرفته ترو..) فیلم مناسب واستاندارد و درخور توجهی به علاقه مندان ارائه میگردد...
برای پخش فیلم درآپارت با امکان دانلود اینجا کلیک کنید
انتقادات و پیشنهادات وروایت هاییاز نشست را درادامه مطالب ببینید
اگه قرار باشه از این به بعد به جای تکنولوژی آموزشی بگیم فناوری آموزشی (مثلاً رشته فناوری آموزشی، مباحث جدید در فناوری آموزشی، ...)، به نظر شما مزایا و معایبش چیه؟ آیا فک می کنید تبعاتی در پی خواهد داشت؟
جالبه بدونید با یکی از بچه های آموزش مجازی که صحبت می کردم، ایشون می گفت که قبلن به ما می گفتن آموزش الکترونیکی احساس خوبی داشتیم، اما الان که میگن دانشجوهای مجازی، حس خوبی نداریم، دیگران حس می کنند ما الکی هستیم، واقعی نیسیتم! فهمیدم که صرف عوض کردن یک کلمه چقدر می تونه در هویت افراد یک رشته موثر باشه.
حال به نظر شما چی؟ آیا تغییر تکنولوژی آموزشی به فناوری آموزشی دارای حسنه یا معایبی در پی خواهد داشت؟...
دنبال مطالعه در مورد سنجش الکترونیکی بودم که به یک مجموعه خوب برخوردم که با مطالعه آن لازم دیدم تا در حد معرفی هم شده، در این وبلاگ بهش بپردازم.
ابزارهای الکترونیکی رایگان، چند سالی است که در سطح دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است و از آن جمله می توان به سیستم های مدیریت یادگیری الکترونیکی رایگان، سیستم سنجش الکترونیکی رایگان، سیستم تولید محتوای الکترونیکی رایگان و غیره اشاره کرد. امروز سیستمی را معرفی می کنیم که به درد نشریات و مجلات دانشگاهی می خورد نکته قابل توجه این سیستم این است که ورژن های جدید آن زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند. این مجموعه سیستم کنفرانس الکترونیکی رایگان را هم ارائه کرده است.
لازم به ذکر است نسخه فارسی آن توسط این افراد اضافه شده است
Mahmoud Saghaei (saghaei 'at' med.mui.ac.ir); Elaheh Mazaheri;
Alireza Setayesh; Sepeher Samzadeh; Ali Shekarchi; Zahra Saghaei;
Sara Saghaei
Research Department, Isfahan University of Medical Sciences; Informatics Department, Isfahan University of Medical Sciences; Farzanegan Radandish Co Ltd.
این هم نمونه ای از نشریه ای که با این سیستم مدیریت می شود
http://journals.sfu.ca/ijea/index.php/journal/login
ثبت نام و استفاده از مقالات این نشریه رایگان است فرصت را از دست ندهید.
واین هم نمونه ایرانی،
http://journals.mui.ac.ir/
دست اصفهانی ها درد نکنه که همیشه دنبال هزینه کمتر و کارایی بیشتر هستند.اکثر فصلنامه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر روی این سیستم است.
برای دیدن نمونه های بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
http://pkp.sfu.ca/ojs-journals
و این هم آدرس دانلود این سیستم. کلیک کن
سلام دوستان
به دنبال تنظیم نامه سرگشاده ای جهت تقدیم به وزیر محترم آموزش بودم والبته تاحدودی صحبت شده وتنطیم هم شده که فکری به ذهنم رسید گفتم شاید قبل از رونمایی ازاین نامه وارائه اون انجام یه تحقیق اجمالی با شرکت دوستان خالی ازلطف و شاید هم واجب باشه تاشاید دست پروارد عمل بشیم بهترجواب بگیریم .
پیشنهاد بنده تنظیم یک پرسشنامه دررابطه با کاربرد وجایگاه متخصصان تکنولوژی درایران ازمنظر مدیران آموزشی وبرنامه ریزان وزارت اموزش وپرورش است .
برگزاری دوره یک ساله MBA توسط پرتال دانشگاهی با گواهینامه مورد تایید وزارت علوم
پرتال دانشگاهی کشور با همکاری موسسات آموزش عالی دوره یک ساله MBA
( Master of Business Administration )
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تایید وزارت علوم
گرایش های قابل ارائه :
1- مدیریت عمومی
2- مدیریت پروژه
3- مدیریت بازاریابی و فروش
4- مدیریت کسب وکار و کار آفرینی
5- مدیریت استراتژیک
محل برگزاری :
تهران و کلیه نمایندگی های پرتال دانشگاهی در سراسر کشور
مزایای این دوره MBA :
1- اعطای کارت دانشجویی بین المللی
2- اعطای گواهینامه مهارت های کسب و کار و کار آفرینی از وزارت کار و امور اجتماعی جهت دریافت وام خود اشتغالی
3- درج عنوان ( Master of Business Administration ) در گواهینامه
4- اعطای کارت عضویت باشگاه مشتریان پرتال دانشگاهی کشور و استفاده از مزایای ویژه کارت
5- اعطای ریز نمرات به همراه گواهینامه پایان دوره قابل ترجمه رسمی
داوطلبین گرامی جهت ثبت نام در دوره فوق فرم زیر را تکمیل نمایند .
تلفن های مشاوره و ثبت نام :
021-88954874
021-88954876
021-88956259
منبع اصلی خبر:پرتال دانشگاهی کشورnpu.ac.ir
متن برگرفته ازوبسایتhttp://www.soalbank.ir
سلام دوستان درپی سوالات دانشجویان گرامی برای معرفی مقالات تکنولوژی آموزشی جهت ترجمه وبروز کردن اطلاعات......
داشتم فکرمیکردم مگرمنبع وسرچشمه رشته ما ازاون وراب نیست؟ پس چرا دانشجویان عزیز ما باید ازاین سرچشمه با چند واسطه ارتباط برقرارکنن اینکه باخودم گفتم دوستان همت کنن سایت های مفید میشناسن معرفی کنن وبچه هارو جهت ارتباط بیشتر با منابع واطلاعات دانشگاهایی که رشته مارودارن تشویق کنن .
این یه سایت مقالات تکنولوژی هست که خودمن ازمنابعش جهت ترجمه استفاده میکنم امیدوارم مفید باشه.
http://elearnmag.acm.org
داشتم به این فکر می کردم که یادگیری مگه امری اجباری است که ساختارهای آموزشی مختلفی برای جامه عمل پوشوندن به اون به وجود اومدن؟ مدرسه، کلاس، دانشگاه، کتاب های درسی، و موارد دیگه رو به انحاء مختلف ایجاد می کنیم تا دانش آموز و دانشجو یاد بگیره. مگه نه اینکه خود یادگیرنده باید یاد بگیره؟ البته این حرف شاید ما رو رهنمون کنه به دعوا سر اینکه نسبت تدریس و یادگیری و به طور کلی رابطه آموزش و یادگیری چیه؟ آیا رابطه ضروری بین این ها هست یا نه؟ هر آموزشی منجر به یادگیری نمیشه و اگه نشه نباید اسم اون فرایند رو آموزش گذاشت؟ بگذریم...
چند وقتی است دائم حس می کنم در فرایند آموزش و یادگیری یه حلقه مفقوده ای هست... این که به اجبار یادگیرندگان رو مجبور کنیم به برخی اهداف برنامه درسی برسند، بدون اینکه بدونن کجا کاربرد داره، و حتی بدون اینکه مربی و استاد بدونه که کاربرد اینها کجاست... به عبارتی در فرایند های آموزشی و یادگیری بیش از آن که رنگ و بوی طبیعی یادگیری به مشام برسه، ردپای دیوانسالاری و درست کردن کارخانه های مدرک دهی دیده میشه...
واقعاً چه باید کرد؟ در خود تکنولوژی آموزشی حس می کنم که علت اثربخشی نمی تونه به وجود آوردن راهبردهای جدید آموزشی و به کارگیری نظامند و منظم فناوری ها در آموزش باشه... چرا با وجودی که این فناوری ها رو به کار می گیریم باز اثربخشی نیست؟ دائم فکر می کنم که در این حوزه باید چیزهایی دیگه جستجو کرد... هنوز نمی دونم چی، ولی می دونم که در وارد کردن حوزه ای به نام تکنولوژی آموزشی در کشور خودمون یه نواقصی هست... یه چیزی مشکل داره که اون رو متوجه نمیشم... شاید تکنولوژی آموزشی اثربخشیش برای چینش خاصی از نظام آموزشی باشه، نه واسه نظام اجباری و متمرکز ایران... در نظام آموزشی که هر چیزی از طرف خود وزارت آموزش و پرورش اعمال میشه، حتی محتوا و حتی روش تدریس... حتی فعالیت های یادگیری... فعالیت یادگیری امری به شدت وابسته به موقعیت همان لحظه است... در حالیکه برای میلیون ها موقعیت آموزشی یه فعالیت یادگیری از قبل پیش بینی میشه و معلم باید اون رو با بی علاقگی به کار ببرد، و یادگیرنده هم همچون وحی منزل آن را بپذیرد....
دوستان اخیرا بازخوردهایی از دوستان دیگه در خصوص نوشتن منابع دریافت کرده ایم. از دوستان عزیز و بزرگوار خواهشمندیم اگر مطلبی از جایی رونوشت می شود حتما حتما حتما منبع آن نوشته شود تا هم اخلاق علمی رعایت شود و هم وبلاگ انجمن زیر سوال نرود. همچنین بهتر است در مواردی که مطالب به طور کامل از وبلاگ و یا سایت دیگری رونوشت می شود منبع آن در ابتدا نوشته شود. مثلا این مطلب را وبلاگ فلان برایتان نوشته ام.
سپاس

یكی از روش های تدریس كه امروزه به طور جدی مورد توجه اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت قرارگرفته است، روش تدریس تعاملی یا فعال می باشد. از ویژگی های بارز چنین تدریسی فعال بودن معلم و دانش آموزان در فضایی كاملا اجتماعی و آزاد از نظر بیان اندیشه ، نقد سازنده و بازسازی تجارب گذشته شخصی است. تدریس بخشی از آموزش است و به آن قسمت از فعالیت های آموزشی كه با حضور معلم در كلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود.

چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد كه عبارتند از :
الف – وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان
ب – فعالیت براساس اهداف معین و از پیش تعیین شده
ج – طراحی منظم با توجه به موقعیت و امكانات
د – ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری
بنابراین به فعالیت های پراكنده و یك جانبه معلم كه ممكن است تغییری هم در دانش آموزان ایجادكند، تدریس گفته نمی شود.
سال هاست که در رشته تکنولوژی آموزشی از زبان دانشجویان عبارت هایی مانند افسردگی، فرسودگی و کمبود عزت نفس را می شنویم. نشست تخصصی تکنولوژی اموزشی باعث شد تا دوباره در این زمینه فکر کنم. با بررسی که کردم متوجه شدم که این مشکل در بین اکثر دانشجویان رشته های علوم انسانی مشترک است. به نظر چه عاملی باعث می شود تا چنین وضعیتی برای یک رشته پیش بیایید؟؟؟
در بررسی های خودم از دانشجویان رشته هایی مانند حقوق و اقتصاد هم سوال کردم. به نظر می رسد این دانشجویان از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند البته نه درحد فنی مهندسی ها. این وضعیت در مورد رشته های علوم پایه نیز صادق بود در رشته های علوم پایه پزشکی نیز این را به تجربه دریافت کرده بودم که نسبت به بالینی ها فرسودگی شغلی بیشتری دارند. سوال پیچیده شد... به راستی چه چیزی باعث می شود تا دانشجویان در برخی رشته ها، اعتماد به نفس بیشتری احساس کنند و به خود و رشته خود ببالند و از بیان آن در مجامع احساس لذت کنند؟؟؟؟؟؟
دنبال پاسخ این سوال بودم که یک هفته پیش از زبان یکی از همکلاسی ها جمله خوبی شنیدم. "تخصص، اعتماد به نفس می آورد" دقیقا همین است. تخصص، تسلط، خبرگی و یا هر عبارت دیگری که بشه براش گذاشت باعث افزایش اعتماد به نفس می شود اینکه شخص هنگام خود ارزیابی به این نکته پی ببرد که در انجام یک کار خبره است و کسی به گرد پاش نمی رسد اعتماد به نفس می آورد. فنی مهندسی ها اینطورند حداقل می دانند که می توانند یک پیچ و مهره را بسازند یا خوب میزان کنند حقوق می داند می تواند حقی را برحق و ناحقی را حق کند. اقتصاد و حسابداری می داند چطور اختلاس کند یا پول های مردم را بشمارد. اما ما چی؟ کی می تواند ادعا کند که در طراحی آموزشی چنان مسلط است که هر کجا بره دست خالی بر نمی گردد؟کی می تواند در زمینه فیلم برداری خودش را ماهر قلمداد کند؟ یا یک چند رسانه ای بسیار خوب بسازد که تک است؟ از هر کدام فقط به آشنایی اکتفا کردیم و به قولی به بحرش نرفتیم و حالا این شدیم...
دوستان، من اعتقاد دارم رشته ما از لحاظ مبانی نظری بسیار پیشرفته است. ما به شمار منابع خوب داریم.. نظریه و الگوهای ناب و کاربردی... کی می خوایم از خواب غفلت بیدار شیم و به نظریات اکتفا نکنیم. این الگو ها برای بحث و بررسی تئوری ایجاد نشدن!! الگو نقشه راه است یعنی من وارد عمل شدم دنبال گنج یادگیری می گردم نقشه ای لازم است سریع تر و دقیق تر به این گنج برسم.. کاش به جای مایوس کردن استادی که قصد تدریس عملی دارد، همپای او پیش بریم سعی کنیم تا به ترفندهای هم شده از او دانش عملی یا روش کاری یاد بگیریم او را هم وارد جریان عملیاتی کنیم. پادزهر این همه افسردگی ها، دنبال تخصص بودن هاست. ماهیت رشته تکنولوژی آموزشی، استفاده عملی از یافته ها علمی است. ماهیت را فراموش نکنیم و به دنبال تخصص در یک حیطه خاص بگردیم. برای انتخاب حیطه تان تا می تونید از اساتید و افراد مطلع پرس و جو کنید. مطمنا اگر چند سال در حیطه ای به طور اختصاصی غور کنید (به قولی) خدای آن حوزه خواهید شد و....
به امید موفقیت
شاید برایتان پیش آمده باشد که ایمیل مهمی را می خواهید ارسال کنید اما دقیقا زمانی که دکمه Send را می زنید ، متوجه می شوید چیزی را فراموش کردید یا دچار اشتباه شدید ، در این لحظه حتی اگر پنجره مرورگر خود را نیز ببنید باز هم ایمیل فرستاده می شود! اما نگران نباشید Gmail فکر اینجا را هم کرده. کافیست قابلیت Undo Send را فعال کنید تا حداکثر 30 ثانیه بعد از زدن دکمه Send ارسال ایمیل را کنسل کنید.
.
.
.
.
.
.
لطفا به ادامه ...