روز غم انگیز دانش آموزان
وقتی که این خبر رو شنیدم مات و مبهوت شدم
26 دانش آموز دبیرستانی در حادثه ای جان باختند
بروجن عزادار شد...
واقعا چی می شه گفت
چی کار باید کرد...
چرا
خیلیه این حادثه، خانواده هاشون، مادراشون و....
تاسف و تسلیت
وقتی که این خبر رو شنیدم مات و مبهوت شدم
26 دانش آموز دبیرستانی در حادثه ای جان باختند
بروجن عزادار شد...
واقعا چی می شه گفت
چی کار باید کرد...
چرا
خیلیه این حادثه، خانواده هاشون، مادراشون و....
تاسف و تسلیت
جز آستان توام در جهان پناهی نیست
سر مرا به جز این در حواله گاهی نیست
با سلام و احترام دوستان
به یاری پرودگار و به همت دانشجویان ورودی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس تهران انجمن علمی دانشجویی تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس تاسیس شد. امید آن داریم که با شکل گیری این انجمن بستری برای تعامل بیشتر با هم رشته ای های عزیز صورت بگیرد.
به هر یک از ابعاد زندگی که نگاه کنیم حضور تکنولوژی را می بینیم. انواع رسانه های دیداری و شنیداری، سخت افزارها و نرم افزارها با محتواهای آموزشی جای خود را در نظام آموزشی باز کرده و در کنار مربیان تربیتی قدم بر میدارند.فراگیرانی که در خانه و محیط های خارج از مدرسه با کامپیوتر و انواع چندرسانه ای ها سروکار دارند نمی توانند زمان طولانی تنها به صحبتهای معلم توجه کنند. تکنولوژی آموزشی در اینجا به کمک مربیان آمده که بتواند به طرق مختلف آنها را در آموزش یاری دهد.
برخی گرایشات مهم وجود دارند که چهره تعلیم و تربیت را ده تا بیست سال آینده تغییر خواهند داد که بعضی از آنها به حضور تکنولوژی در آموزش اشاره دارد و از آنها می توان ضرورت کاربرد تکنولوژی آموزشی را دریافت.
اگرتکنولوژی و آموزش را دو متغییر فرض کنیم با هم دارای همبستگی مثبت اند یعنی اگر تکنولوژی توسعه یافت این توسعه باید در آموزش هم دیده شود.
اما بعضی از جوامع نتوانسته اند که این دو مقوله را با هم هماهنگ کنند و به اشتباه این دو را از هم جدا می دانند. به عبارتی دیگر توسعه تکنولوژی را به مرزهای خود وارد کرده اند اما آموزش را که خود تکنولوژی
را هم در بر می گیرد را نادیده می گیرند. البته ضرورت کاربرد تکنولوژی اموزشی با عدم استفاده برخی جوامع از آن نفی نمی شود و همچنان بنا به بسیاری از گرایشات و دلایل که به برخی از آنها در بالا اشاره شد ، کاربرد تکنولوژی آموزشی امری قطعی و ضروری در آینده خواهد بود
برای مطالعه کامل به ادامه مطلب رجوع کنید
تکنولوژي هاي برتر
نمايشگاه امسال ، براي دوستداران تکنولوژِي هاي برتر اين امکان را فراهم آورد که از نزديک ، بسياري از فناوري هايي که تا کنون ، فقط در سايت ها و مجلات درباره شان خوانده بودند را ببينند: از بزرگ ترين صفحه نمايش لمسي دنيا گرفته تا عينک سه بعدي 720 اينچي و از شبيه ساز سر انسان تا توپ رباتيک و فرش هوشمند.
دانش ديجيتال
اين جمله را بارها شنيده ايم که اگر کسي در دنياي امروز سواد رايانه اي نداشته باشد ، بي سواد محسوب مي شود. حتي اگر برخي اين جمله را مبالغه آميز توصيف کنند ، ولي واقعيت اين است که عدم تسلط بر آموزه هاي ديجيتال ، مي تواند حتي خسارت بار نيز باشد. شايد به همين دليل است که برگزار کنندگان نمايشگاه امسال ، 300 کارگاه آموزشي تدارک ديده اند تا هر کس به فراخور دانش و نياز خود در هر کدام از اين کارگاه ها که بخواهد ، به طور رايگان شرکت کند و از مباحث عرضه شده توسط کارشناسان و استادان استفاده کند. همچنين اقدام بي سابقه اي که در اين نمايشگاه شکل گرفته ، عرضه " سوادکارت" است. سواد کارت ، کارتي است که علاقه مندان به دانش ديجيتال ، مي توانند از غرفه مربوطه تحويل بگيرند و با آن ، در سامانه "سرآمد" ، ثبت نام کنند و تعيين سطح ديجيتال شوند و سپس طبق ضوابطي ، تا سقف 36 ميليون ريال بورسيه رايگان مي شوند تا طبق توافقنامه اي که بين مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال و دانشگاه های کشور منعقد شده ، دوره های آموزش دیجیتال ببینند. این اقدام از آن رو ارزنده است که از حد شعارهایی مبنی بر لزوم یادگیری دیجیتال گذر کرده و عملیاتی شده است ، آن هم در عصری که حرف بر عمل می چربد!
شرایط پذبرش و چاپ مقاله
با یاد حضرت حق
با سلام و احترام
خیلی از دوستان در مورد منابع دکتری تکنولوژی آموزشی سوال پرسیده بودن و ما هم سعی کردیم با توافق دوستان هم کلاسی و قبولی های امسال منابع رو روی وبلاگ قرار بدیم.
البته هنوز برخی از دوستان این منابع رو ندیدن و ممکنه تو چند روز اخیر تغییراتی رو صورت بدم.
نظریه های یادگیری
نظریه یادگیری، السون و هرگنان، ترجمه سیف، انتشارات دوران
روانشناسی پرورشی نوین ، تالیف دکتر علی اکبر سیف، نشر دوران
روانشناس تربیتی، پروین کدیور، انتشارات سمت
روانشناسی تربیتی دکتر بیابانگرد، انتشارات ویرایش
روشها و فنون تدریس
الگوهای تدریس 2004 ترجمه بهرنگی و یا ترجمه مهر محمدی
مهارت های آموزشی و پرورشی دکتر حسن شعبانی(جلد 1و 2)
روش تدریس پیشرفته، هاشم فردانش
فنون تدریس" دکتر اسکندر فتحی آذر
تکنولوژی آموزشی
مبانی نظری تکنولوزی آموزشی .دکتر هاشم فردانش، انتشارات سمت
مقدمات تکنولوژی آموزشی دکتر محمد احدیان، نشر بشری
مقدمات تکنولوژی آموزشی دکتر خدیجه علی آبادی، انتشارات دانشگاه پیام نور
مباحث نوین در فناوری آموزشی ، سید عباس رضوی، انتشارات دانشگاه چمران
طراحی آموزشی اثربخش،گری آر موریسون، استیون ام روس و جرالد کمپ، ترجمه غلامحسین رحیمی دوست
کتاب طراحی آموزشی دکتر رضوی و دکتر نوروزی انتشارات سمت
راهبردها و فنون طراحی آموزشی، لشین، پولاک و رایگلوث، ترجمه دکتر هاشم فردانش، انتشارات سمت
یادگیری الکترونیکی در قرن بیست و یک، گریسون واندرسون،( ترجمه عطاران و ترجمه زارعی و صفایی موحد)
تولید فیلم های آموزشی ، سید عباس رضوی، سمت
جزوه های دروس تخصصی کارشناسی و کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی (اصول عکاسی، تولید فیلم های آموزشی، تولید برنامه های آموزشی و ...)
تمامی مقالات جدید در حوزه تکنولوژی آموزشی مخصوصا در حوزه e.learning
آمار و روش تحقیق
روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر دلاور
روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر بیابانگرد، انتشارات دوران، جلد 1و2
روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر حیدرعلی هومن
روش تحقیق در علوم رفتاری، بازرگان، زهره سرمد ،حجازی، نشر آگاه
مقدمه ای بر روش آمیخته و کیفی، بازرگان، نشر دیدار
احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، نوشته دکتر علی دلاور، انتشارات رشد
مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، دکتر علی دلاور، انتشارات رشد
روش های آماری روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر علی دلاور، انتشارات پیام نور
زبان:
منبع مشخصی ندارد ولی کتاب های زیر توصیه می گردد
Essential words for the toefl
504
نمونه سوال های آزمون های زبان دانشگاه های تربیت مدرس و تهران
راهنمای آزمون زبان دکتری انتشارات کتابخانه فرهنگ
کتاب تافل راهنما، نوشتۀ ابراهیم نظری تیموری، انتشارات رهنما.
تست های سالهاهای گذشته زبان
استعداد تحصیلی:
استعداد تحصیلی ویژه آزمون دکتری مولفان: هادی مسیح خواه، محمد وکیلی، ناشر: کتابخانه فرهنگ
نمونه سوال های موجود در بازار
توصیه ها:
بررسی آزمون های سال های اخیر ارشد تکنولوژی آموزشی( دانشگاه های سراسری، دانشگاه آزاد)- پردازش و...
بررسی آزمون های دکتری سال های اخیر
پیوست:
البته برخی دوستان خواندن خواندن کتاب بهرنگی و جزوه های فیلم و عکاسی رو توصیه نمی کنند
معلمان در کنار دانشآموزان یاد میگیرند و به جای ارائه یک طرفهی آموزش، نقش تسهیلکننده را در خودآموزی و یادگیری دانشآموزان برعهده خواهند داشت.
دانشآموز
با توجه به دانشآموز محور بودن مدرسه هوشمند، نقش دانشآموز مهمتر میباشد به طوری که:
1) درتعیین اهداف آموزشی، دانشآموز با راهنمایی معلم خود اهداف را شکل میدهد.
2) در تعیین وظایف آموزشی، به پیشنهاد معلم وظایف توسط دانشآموز تعیین میگردد.
3) در انتخاب منابع، دانشآموز منابع خود را در نظر میگیرد و از معلم در مورد آنها نظر میخواهد.
یک از دوستان خواستار به اشتراک گذاشتن سوالی در مورد مدارس هوشمند شده بود :
به نظر شما با داشتن سخت افزارها و نرم افزارها می توان یک کلاس هوشمند داشت؟ یا این که کلاس هوشمند دارای مولفه های متفاوتی است؟
مدرسه هوشمند براساس مدل مفهومی شامل مولفه های اصلی زیر است:

1) زیر ساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات
2) محیط یادددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانهای
3) مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچهی رایانه
4) توانمندسازی معلمان در حوزه فناوری اطلاعات
5) برقراری ارتباط یکپارچه رایانهای با مدارس دیگر
آنچه هستید شما را بهتر معرفی می کند تا آنچه می گویید. امرسون

همه به خوبی نرم افزار پاورپوینت را میشناسیم. نرم افزاری که بسیاری از کاربران برای ساخت اسلایدشو جهت ارائه تصویری چه در سمینارها و کنفرانسها و چه در ارائه های ساده دانشجویی از آن استفاده میکنند. همیشه و هرکجا سخن از یک ارائه باشد اولین نرم افزاری که به فکر هر کس میرسد، پاورپوینت است.همانطور كه خيلي از دوستان ما در دانشگاه علامه هم همينكار را انجام مي دهند اما اگر میخواهید متفاوت باشید و یا ارائه ای خارقالعاده و کاملاً پویا داشته باشید، پیشنهاد میکنیم از سرویس Prezi یکبار هم که شده استفاده کنید. در این نوشته به معرفی و بررسی چگونگی کار با این سرویس جذاب میپردازیم.
دوستانی که به بازی های رایانه ای و بکارگیری جذابیت ها و قابلیت های این نوع بازیها در آموزش و یادگیری علاقمند می باشند می توانند از کتاب " طراحی بازی های رایانه ای آموزشی " چاپ انتشارات " گویش نو " و تالیف"دکتر داریوش نوروزی و حسین دهقانزاده" بهره بگیرند .
در فصل اول این کتاب به "تعریف بازی و بازی های رایانه ای - انواع بازهای رایانه ای - مزایا و معایب بازی های رایانه ای " در فصل های بعدی فرایند طراحی بازی های رایانه ای و فرایند طراحی آموزشی توضیح داده شده و بیان می شود که چگونه می توانیم فرایند طراحی آموزشی را در فرایند طراحی بازی های رایانه ای بکار بگیرم همچنین به عناصر بازی های رایانه ای و نحوه استفاده از آنها در طراحی آموزشی پرداخته شده و برای سهولت درک مطلب نحوه بکارگیری این عناصر مطابق با الگوی گانیه و اصول اولیه آموزش مریل به صورت تصویری نشان داده شده است در پایان نیز الگوی ویژه ای برای طراحی بازی های رایانه ای معرفی شده است این الگو توسط دانشگاه ادیث استرالیا طراحی و معرفی شده است .
سلام
به نقل از یکی از بچه های کارشناسی تکنلوژی آموزشی: کاش قلب ها در چهره ها بود...
چه خبر دوستان
امروز از زبان دکتر حاتمی مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس و از دست اندرکاران سازمان سنجش خبری در باره المپیاد علوم تربیتی شنیدم و براتون نقل می کنم.
ایشون فرمودن افرادی که در المپیاد دانشجویی علوم تربیتی مدال های طلا و نقره و برنز رو کسب کنند می تونند بدون آزمون وارد مقاطع ارشد و دکتری بشن و علاوه بر این حدود 15 نفر اول هم بدون آزمون وارد دوره ارشد می شن
از ایشون و دیگر عزیزانی که در اعتلای عرصه آموزش کشورن در حال تلاشن سپاسگزاریم.

در خصوص آموزش نرم افزار ملتی مدیا بیلدر که یک نرم افزار تخصصی برای ارائه یک چند رسانه ای می باشد.از دوستانی که مایل به برگزاری و شرکت در این کارگاه هستند خواهشمندیم اعلام آمادگی نمایند تا ما با درخواست برای آموزش این نرم افزار از طریق انجمن علمی به آموزش این نرم افزار بپردازیم.
رييس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای ديجيتال از برگزاری ششمين جشنواره و نمايشگاه بینالمللی رسانههای ديجيتال از سیزدهم تا بيستودوم مهرماه در تهران خبر داد.
یک از دوستان خواستار به اشتراک گذاشتن سوالی در مورد مدارس هوشمند شده بود که خدممتتون ارائه می دم
به نظر شما با داشتن سخت افزارها و نرفزارها می توان یک کلاس هوشمند داشت؟ یا این که کلاس هوشمند دارای مولفه های متفاوتی است؟
![]()
هر فراگیر ،دانشآموز یا دانشجوئی سبک یادگیری خاص خودش را دارد. این سبکها بر میزان یادگیری ما، تحت شرایط خاص، اثر گذارند. برخی از دانشآموزان یا دانشجویان از طریق گوش کردن به مطالب، بهتر آنها را فرا میگیرند در حالی که برخی دیگر از طریق خواندن. نظریههای مختلفی درباره سبکهای یادگیری ارائه شده است که به توصیف روشهای ترجیحی دانشآموزان یا دانشجویان برای یادگیری میپردازند.
یکی از نظریههای مربوط به سبک یادگیری بر پایه کارهای کارل یونگ، روانشناس تحلیلی است. یونگ نظریه سنخهای روانی را برای ردهبندی افراد بر حسب الگوهای شخصیتی متفاوت ارائه کرده است. نظریه یونگ بر روی چهار کارکرد روانی تمرکز دارد:

یادگیری الکترونیکی معانی مختلفی دارد علاوه بر این اصطلاحاتی با معانی متفاوت از جمله «فناوری یادگیری» ، «فناوری آموزشی» هستند که به سر درگمی در این زمینه می افزایند . وزارت آموزش و مهارتهای انگلستان ، یادگیری الکترونیکی را با دامنه بسیار وسیع تعریف می کند که در سال 2003 منتشر شد :
اگر فردی در مسیر یادگیری از فناوری های اطلاعات و ارتباطات استفاده کند ، در حال استفاده از یادگیری الکترونیکی است . ( وزارت آموزش و مهارتهای انگلستان ، 2003)