طراحی آموزشی و نظریۀ یادگیری
نظریه عبارت است از توضیحی کلی دربارۀ مشاهداتی که در طول زمان انجام شده است و رفتار را توضیح می دهد و آن را پیش بینی می کند.(دورین،دمین گیبل،1990)
مدل چیست؟
مدل، یک تصویر فکری است که کمک می کند آنچه را که نمی توانیم ببینیم یا مستقیماً تجربه کنیم، بفهمیم.
مبانی رفتار گرایی:
مبنای این نظریه، تغییرات قابل مشاهده در رفتاراست و کانون توجه روی تکرار رفتار است که به صورت عادت در می آید.
پیشینۀ رفتار گرایی، به زمان ارسطو و مقالۀ او با عنوان (حافظه) بر می گردد، که در آن ذهن به ارتباطی بین وقایع-وقایعی مثل برق و رعد- وجود دارد، معطوف کرده بود.
افراد اصلی درتکامل نظریۀ رفتار گرایی عبارت اند از: پاولف، واتسون، ثورندایک، و اسکینر
پاولوف(1936-1849):
این روانشناس روسی با شرطی شدن کلاسیک مشهور شد. آزمایش او در جدول زیر به طور کامل بیان شده است:
|
غذا
|
محرک غیر شرطی
|
|
ترشح بزاق
|
پاسخ غیر شرطی(طبیعی،آموخته نشده)
|
|
زنگ
|
محرک شرطی
|
|
ترشح بزاق
|
پاسخ شرطی(به زنگ)
|
ثورندایک(1949-1874):
طبق نظریۀ پیوند گرایی او، یادگیری عبارت است از ایجاد رابطه ای بین محرک و پاسخ.
ثورندایک در این نظریه به قانون اثر، قانون تمرین، و قانون آمادگی پرداخته که مبتنی بر فرضیۀ محرک-پاسخ است.
واتسون(1958-1878):
واتسون معتقد بود که انسان ها با چند بازتاب و واکنش های هیجانی عشق و خشم متولد می شوند، و همۀ رفتارهای دیگر براثر روابط پاسخ-محرک از طریق شرطی شدن شکل می گیرند.(ابداع اصطلاح "رفتارگرایی" را به واتسون نسبت می دهند)
اسکینر(1990-1904):
نظریۀ شرطی کنشگر اسکینر درباۀ تغییرات در رفتار قابل مشاهده بود. تفاوت کار او با دیگر رفتار گرایان در این است که رفتار کنشگر را موضوع تحقیق خود قرار داد(رفتار های داوطلبانه ای که با توجه به شرایط محیطی از افراد سر می زند).
اسکینر بر طبق نظریه اش شکل دهی رفتار را عنوان کرد. بدین ترتیب که دریادگیری هر گام پس از تسلط در آن به گام بعدی وارد می شود و برای حفظ آن برنامه های تقویت سهمی را که شامل: برنامه های فاصله ای و نسبتی را ارائه داد.
مبانی شناخت گرایی:
اساس این نظریه، اندیشه ای که در پشت یک رفتار وجود دارد؛ بدین ترتیب که با مشاهدۀ تغییرات رقتاری، از این تغییرات به عنوان شاخصی استفاده می شود تا نشان داده شود که در مغز و فکر یادگیرنده چه اتفاقی رخ می دهد.
پیشینۀ شناخت گرایی به یونانیان باستان، افلاطون و ارسطو برمی گردد. انقلاب شناختی در دهۀ 1950پدید آمد(ساتلر1990). و اندیشه های پیاژه تاثیر شگرفی در این انقلاب داشت. طرح واره- ساختار دانش درونی یکی از مفاهیم کلیدی در نظریۀ شناخت گرایی است که بیان می کند، اطلاعات جدید در مقایسه با ساختارهای شناختی موجود«طرح وار» نامیده می شود.
مدل سه مرحله ای پردازش اطلاعات، یکی دیگر از مفاهیم کلیدی این نظریه است. درون داد ابتدا وارد یک وسیلۀ ثبت حسی می شود؛ سپس در حافظۀ کوتاه مدت پردازش و آنگاه برای ذخیره و بازیابی، به حافظۀ درازمدت منتقل می شود.
مبانی ساخت گرایی:
بارتلت(1932) پیشگام رویکردی است که به ساخت گرا معروف است. ساخت گرایان معتقد ند که «یادگیرندگان دنیای خودشان را خودشان می سازند یا حداقل آن را بر مبنای درک و دریافتشان از تجربه ها تفسیر می کنند.»(جوناسون،1991)
پیش فرض های ساخت گرایی- مریل
· دانش از تجربه شکل می گیرد.
· یادگیری، تفسیری فردی از دنیا است.
· یادگیری، فرایندی فعال است.
· رشد فکری از تبادل معنا، و از طریق یادگیری جمعی به دست می آید.
د رآینده به تاریخچه نظریه های یادگیری در طراحی آموزشی خواهیم پرداخت.
(برگرفته از مقاله مرجل)
این وبلاگ متعلق به همه تکنولوژیست های آموزشی ایرانه که دلشون برای رشد و ارتقای آموزش صحیح تو کشورمون می تپه . تو این وبلاگ مطالب مختلف و تخصصی در رابطه با رشته تکنولوژی آموزشی مطرح می شه و نویسندهاش از دانشجویان مختلف دانشگاه های کشورمون هستن . شما اگه مطلبی یا پیشنهادی داشتین می تونین به پست الکترونیکی technologyamouzeshi@gmail.comارسال کنید ...