استخدام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران



مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در نظر دارد برای انجام نظرسنجی ها و طرح ها پژوهشی،از میان دانشجویان و فارغ التحصیلان پرسشگر جذب نماید.

از علاقمندان دعوت می شود در روزهای شنبه تا چهار شنبه به آدرس زیر مراجعه کنند:

تهران- خیابان انقلاب- روبروی دانشگاه تهران -خیابان فخر رازی- خیابان شهدای ژاندارمری-پلاک 72 -طبقه همکف گروه پرسشگری.

نرم افزارAutoPlay Media Studio

به نامش...

با سلام

امروز قصد دارم یکی از نرم افزار های تولید محتوا رو بهتون معرفی کنم.

یکی از بهترین و آسان ترین برنامه های ساخت autorun، منو های خودکار، برنامه های محاوره ای(تعاملی)، برنامه های مولتی مدیا و برنامه های مختلف استفاده از نرم افزار AutoPlay Media Studio می باشد.

 

ادامه مطلب...

ادامه نوشته

کتاب راهبردها و فنون طراحی آموزشی


کتاب راهبردها و فنون طراحی آموزشی Instructional Design Strategies and Tactics تالیف Cynthia B. Leshin, Joellyn Pollock, Charles M. Reigeluth یکی از کتاب های بسیار خوب در زمینه طراحی آموزشی است. رویکرد و نگاه عملیاتی این کتاب به طراحی اموزشی اصلی ترین مزیت این کتاب است ولی با این حال چنین رویکردی ساختار ظاهری آن را کمی دشوار جلوه می دهد و به همین دلیل هم است که توسط دانشجویان کمتر مورد استقبال است. این کتاب را دکتر فردانش ترجمه کرده و توسط انتشارات سمت به چاپ رسیده است. مطالعه این کتاب را به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل دارند و یا وارد بازار کار می شوند توصیه می کنم. ضمنا هر سال تو کنکور ارشد و دکترا برخی سوال ها به نظر می رسند منبع مشخص ندارند علتش این است این چند سوال از این کتاب طرح می شود. در سال های اخیر حداقل چند سوال از این کتاب طرح شده است. برای تقابل ترجمه با نسخه اصلی می توانید از گوگل بوک استفاده کنید.

Instructional Design Strategies and Tactics

نشریات بین المللی رشته تکنولوژی آموزشی


(Many thanks to Dr. J. Bentley at Utah State University for an initial list)

AMERICAN JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION (AJDE)

Topic: Methods and techniques of teaching at a distance, about learning, and about management and administration, but also encourages authors to write about policies, theories, and the values that drive distance education

http://www.ajde.com/index.htm

British Journal of Educational Technology (BJET)

Topic: Education and training, concentrating on the theory, applications and development of learning technology, communications, new information and communications technologies

http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/%28ISSN%291467-8535/homepage/ForAuthors.html

Full, refereed articles

Length: 2000-4000 words

ادامه نوشته

گزارشی از نشست برگزار شده تکنولوژی آموزشی

با یاد آفریدگار هستی

سلام دوستان

احوال شما 

برخی دوستان گزارش هایی در مورد نشست 14 اسفند تکنولوژی آموزشی ارائه دادن که من هم روایت خودم رو به همراه برخی از عکس های تهیه شده ارائه می دم.


با همت دست اندرکاران و با استقبال خوب هم رشته ای های عزیز اولین نشست از سلسه نشست های تخصصی تکنولوژی آموزشی روز دوشنبه 14 اسفند 1391 با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خوازمی و دانشگاه آزاد تهران جنوب در سالن علامه جعفری دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.


در ابتدا دکتر جواد حاتمی مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس مقدمه ای در مورد نشست ارائه نمودند.(برای نمایش کامل تصاویر کمی صبر کنید و اگر تصویری نشان داده نشد راست کلیک کرده و گزینه view image یا show image را انتخاب کنید)

ادامه مطلب

ادامه نوشته

سخنرانی تحت شبکه (webinar)

سلام دوستان

 از طریق دکتر علی آبادی از این این سخنرانی تحت شبکه (webinar) که در مورد ارزشیابی و آزمون هست مطلع شدم

فکر کنم  فردا باشه و هر کی بخواد بتونه شرکت کنه

ضمنا لطفا  اگر کسی معادل فارسی برا webinar داره بگه.

Getting Tech-Ready for Common Core Testing

School districts are working hard to put measures in place to be ready to administer online tests in 2014-15 for the Common Core State Standards. While some districts have already started instituting online testing and are assessing the devices, bandwidth, and other technology they’ll need, others are worrying about how to put what’s needed in place and how to pay for it. Our guests will help districts determine what they need, pitfalls to avoid, and how to get technology in place to prepare for Common Core online assessments.

Guests:

  • Valerie Truesdale, chief information officer, Charlotte-Mecklenburg schools
  • Carissa Miller, deputy executive director, Council of Chief State School Officers, and former deputy superintendent for the 21st Century Classroom, Idaho Department of Education

This webinar will be moderated by Michelle R. Davis, senior writer, Education Week Digital Directions.

Register now for this free live webinar.

Webinar Date: Thursday, March 7, 1 – 2 p.m. ET

نشست 14 اسفد تکنولوژی آموزشی

سلام و احترام دوستان

متن زیر توسط خانم ترکمن که در نشست 14 اسفند تکنولوژی آموزشی شرکت داشته اند ارسال شده:

سلام 

بعنوان یک دانشجوی رشته برنامه ریزی درسی به این نشست آمده بودم تا دیدگاهی نسبت به تکنولوژی آموزشی پیدا کنم و سخنرانی دکتر فردانش بسیار به من کمک کرد تا بفهمم تکنولوژی آموزشی رشته ای زنده و دارای روح است و تنها از الگوهای ثابت و دارای مراحل یکسان تشکیل نشده و برای مثال برای یک طراحی آموزشی کارآمد باید دیدگاهی عمیق و همه جانبه به موقعیت داشت و یک طراحی آموزشی تنها بازتولید الگوهای موجود نیست

از نظر من مشکلات مطرح شده مبنی بر این که تکنولوژیست های آموزشی سهم خوبی در بازار کار ندارند و یا آنچه که در ایران بعنوان تکنولوژی آموزشی می گذرد با آنچه در جهان می گذرد کاملا متفاوت است تا حدی ناشی از این مشکل است که شاید تکنولوژیست های آموزشی نتوانستد جایگاه خود را در رشته تکنولوژی آموزشی پیدا کنند. اگر یک متخصص بخواهد جایگاه خود را در عرصه علمی تا حدودی مشخص نماید نیاز دارد نسبت به مبانی فلسفی، مبانی پژوهشی و مبانی نظری رشته خود هم آگاهی کافی کسب کند و هم موضع خود را نسبت به رویکردهای مطرح شده در آنها مشخص نمایید

نسبت مبانی یک رشته با تولیدات آن مانند یک کوه یخ است که قسمت اعظم آن که همان مبانی آن است در زیر آب قرار دارد و دیده نمی شود اما اگر نوک این کوه یخ یا همان تولیدات جای پای محکمی نداشته باشند محکوم به شکست خواهند بود

پیشنهاد من این است که در نشست های بعدی رویکرد موضوع محوری در پیش گرفته شود اما به موضوعات به صورت همه جانبه نگریسته شود

موفق باشید

 

کی می تونه جز من و تو درد ما رو چاره کنه ؟


اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی تکنولوژی آموزشی با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه های مختلف در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد .

در این نشست که حدود 100 نفر از دانشجویان علاقه مند کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در آن حضور داشتند دکتر هاشم فردانش به ارائه سخن رانی پرداخت . موضوع این نشست به ماهیت ، مفهوم و تعریف تکنولوژی اختصاص داشت .

دکتر فردانش در این نشست به توضیح مفهوم «انکشاف» پرداخت . وی منظور از « انکشاف » را ظاهر شدن ، آشکار شدگی و کشف و اظهار چیزی تازه و نو دانست و در ادامه افزود : تکنولوژی یک وسیله صرف نیست و نوعی «انکشاف » است .

در بین مباحثی که در این نشست ارائه شد یک جمله ی خیلی خوب در خاطر من ماند : « یک معلم بدون هیچ ابزاری هم می تواند از تکنولوژی استفاده کند . »

در ادامه این نشست ، دانشجویان حاضر در سالن سوالات خود را مطرح کردند .

دکتر فردانش در پاسخ به یکی از سوالات ، بهره برداری موثر از ساعات آموزش و کاراتر شدن آموزش را فلسفه تکنولوژی آموزشی دانست  و گفت این رشته نیاز ضروری همه جوامع است ؛ بگذریم از اینکه در کشور ما این رشته اصلا به رسمیت شناخته نمی شود و فارغ التحصیلان آن به دنبال این هستند که بدانند  بالاخره در کجا می توانند مشغول به کار شوند ؟

وی در پاسخ یک سوال دیگر با بیان اینکه تکنولوژی آموزشی یک نیاز اساسی است برای همه بر پیگیری دانشجویان در زمینه تغییر سرفصل ها و مطالعه و تلاش موثر آنها تاکید کرد و افزود : محتواهایی که اساتید این رشته در کلاس های درس ارائه می دهند باید سرنخ هایی باشند برای مطالعات بیشتر و کامل تر .

در انتهای این نشست ، دانشجویان شرکت کننده به بحث و گفتگو پیرامون همین نشست و ارائه پیشنهاد برای نشست های بعدی پرداختند .

*

من با نگاهی که بعضی از دوستان هم رشته ای دارند مخالفم . آموزش و متخصصان آموزشی  یکی از نیازهای بسیار اساسی هر جامعه است . من با وجود همه ی مشکلات این رشته و با وجود اینکه کاری که می کنم ارتباط زیادی با رشته ام ندارد خوشحالم که تکنولوژی آموزشی خواندم .

به نظر من باید خودمان تلاش کنیم بخوانیم و به روزهای خوب فردا امیدوار باشیم .

و همین جاست که بخشی از یک آهنگ خاطره انگیز در ذهنم تکرار می شود  : 


دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه

کی می تونه جز من و تو درد ما رو چاره کنه ؟


آموزش از راه بازی‌های ویدیویی


آموزش از راه بازی‌های ویدیویی روش تازه‌ای است که کارشناسان آموزشی و تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برای آموزش دانش‌آموزان و کارکنان شرکت‌ها به کار می‌برند. در نظر داشته باشید که در این روش ها نیازمند آموزش مستقیم نیستیم و در واقع آموزش غیر مستقیم نقش پررنگ تری را ایفا می کند .  

بازی کردن می‌تواند برای همه سنین آموزنده باشد. نمایشگاه "بازی‌های جدی" در لیون فرانسه که چندی پیش برگزار شد میزبان بازی‌های آموزشی بود. گیم‌هایی که تلاش می‌کنند، مهارت‌هایی را که هنگام بازی‌های رایانه‌ای کسب می‌شود، در زندگی روزمره وارد کنند. این نگاهی کاملاً جدید به آموزش است که وجودش را می‌توان مدیون پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری بازی دانست.

 تنگای سلو، مدیرعامل "ایمیجینوو" در این زمینه می‌گوید: "ما در کار خود از فناوری گیم استفاده زیادی می‌کنیم. این فناوری در واقع به عنوان ابزاری برای شبیه‌سازی به کار می‌رود. مثلاً برای کسی که در حال کارآموزی فروشندگی است، فضایی کاملاً شبیه فروشگاه می‌سازیم. در چنین حالتی کارآموز باید در موقعیت‌های مختلف، با مشتری رفتاری صحیح داشته باشد. حتی می‌توان محیط یک شرکت را بازسازی کرد و افرادی را که قصد استخدام دارند در آن محیط سنجید".

شرکت فرانسوی "کووئو"، بازی‌های ویژه آموزش کارکنان طراحی می‌کند و در کار خود از داستان‌های مصور که مورد علاقه فرانسوی‌ها است، استفاده می‌کند. در واقع هدف این است که کارمند، با مدیریت بحران آشنا شود و این مهم با ماجراجویی در این داستان‌ها به دست می‌آید.


ادامه نوشته

Google Alert

توئی که نفس نفس همرامی، مهربان آفریدگارم....

سلام بر تکنولوژیست های محترم.

روزگارتون خوش.

امروز قصد دارم به شما یکی از امکانات جالب Google به نام Google Alert را معرفی کنم. شما با عضویت در این بخش می توانید به مقالات و خبر های تازه در مورد رشته تحصیلیتون و یا هر زمینه و رشته ای که مورد علاقتونه دسترسی پیدا کنید. جهت آگاهی از فرایند ثبت نام روی آیکون کلیلک کنید.

آموزش تصویری عضویت

استخدام دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر



دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر جهت تكميل كادر اداري و آموزشي خود از بين واجدين شرايط دعوت به همكاري به صورت قرارداد كار معين مي نمايد. لذا متقاضيان جهت كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام و به سايت دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر به آدرس WWW.iiau.ac.ir مراجعه و نسبت به تكميل مشخصات اقدام نمايند.

آخرين مهلت:
16 اسفند

برای مشاهده نیازهای شغلی به ادامه مطلب بروید.

ادامه نوشته

طراحی پوستر

در رابطه با پوستر نشست که مورد انتقاد قرار گرفت و برخی از دوستان از نقد من دلخور شدن تصمیم گرفتم در مورد پوستر و اصولی جهت طراحی  یک پوستر خوب نکاتی رو ذکر کنم که انشاالله رفع کدورتی شود از آن جهت که بی اساس نقدی صورت نگرفته ! و باز هم سپاس از کسانی که برای این نشست و بخصوص طراحی پوستر زحمت کشیدن.دستتون پر گل.

پوستر 

تعریف: پوستر نمایش بصری مطالب است جهت انتقال سریع داده ها واطلاعات.

هدف: بیان قسمتی از موضوع به شکلی که  مخاطب براحتی ایده کار را درک کند و با موضوع آشنا شود. باتوجه به این تعریف انواع پوستر عبارتند از:

  1. پوستر تبلیغاتی
  2. پوستر آموزشی
  3. پوستر خبری یا اطلاع رسانی

که ممکنه تک بعدی و یا چند بعدی باشه.

اجزای یک پوستر عبارتند از:

  • ابعاد
  • چیدمان و طرح کلی
  • رنگ بندی متن و زمینه
  • فرم ها یا نمادهای موضوع
  • نمودارها و جداول
  • شکل ها و تصاویر
  • مشخصات طراح یا نویسنده
  • آرم یا لوگوی سازمان یا نهاد
  • جنس کاغذ
  • محل نصب(جهت نمایش بهتر از بیلبرد های مناسب جهت نصب پوستر استفاده کنید).

به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

تقدیر و تشکر

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستداران تکنولوژی آموزشی

خیلی خوشحالم که دوستان فعال هستند و برای ترقی این رشته تلاش میکنند. من از همه دست اندرکاران نشست تشکر میکنم و بنده به دلیل فاصله زیاد فرصت شرکت در این همایش را از دست دادم. برگزار کردن نشست به نوبه خودش ارزشمند و مثمر ثمر می باشد. اما به خاطر داشته باشید دستاورد نشست ها برای ما باارزش تر می باشد. چه خوب است که در نشست ها از آنهایی که در مقام تصمیم گیری هستند دعوت به عمل آورده شود تا دغدغه های دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی به گوش آنها برسد. و در نهایت از آنها پرسیده شود که برای ارتقای این رشته در کشور چه برنامه هایی را در دست اجرا دارند. یک نفر به عنوان پیگیری کننده این امر از میان دانشجویان این رشته انتخاب شود و کار پیگیری را انجام دهد. و یک خواهش از دست اندرکاران این نشست دارم و آن هم این است که گزارش تفصیلی از نشست ارائه شود.محورهای سخنرانی سخنرانان در وبلاگ گزارش شود. اگر تصویر برداری انجام شده است آن را برای دانلود در وبلاگ انجمن قرار دهید.

با تشکر از فراوان، به امید فردایی بهتر و ارتقای آموزش

منابع سخنرانی دکتر فردانش

ضمن پوزش بابت تاخیر در معرفی منابع نشست، دوستانی که مایل به مطالعه بیشتر هستند می توانند از این دو منبع (منابع اصلی سخنرانی دکتر فردانش) استفاده کنند. شاید اطلاع از این منابع قبل از سخنرانی، حضور فعال تری را رقم می زد.

هایدگر مارتین(۱۳۸۹) "پرسش از تکنولوژی" ترجمه شاپور اعتمادی انتشارات نشر مرکز تهران ایران (نسخه اصلی را از اینجا دانلود کنید.)

رو حانی مرتضی  "تکنولوژی  چه می دهد و چه میگیرد؟ 

قدرت جمع

یه زمانی یه جا شنیدم که سه تا از بزرگترین فیلسوفان معاصر اینطوری بزرگ شدن که در طی ده سال در جلساتی یک ماهه دور هم جمع می شدند و به نقد و بررسی همدیگه و همچنین مطلبی که با همدیگه قرار می ذاشتند و می خوندن می پرداختند... فکر می کنم اونهایی که فکر بزرگ و تاثیر گذاری داشتن بی شک ابتدا در سایه این جمع شدن ها فکرشاشون رو صیقل دادن و سپس خلاقیت های فکریشون شروع به بروز کرده...

نشست دیروز هم شروعی بر این حرکت مبارک بود...از بچه های دکتری خوب تکنولوژی آموزشی تربیت مدرس (محمد حسنی، مهدوی نسب، تقی پور و زندی) واقعاً تشکر می کنم که بانی شروع چنین جلساتی که بی تردید لازمه حال حاظر رشته هست، شدند و از همه کسانی که شرکت کردن بی نهایت سپاسگذارم. انشاالله که در سایه همکاری های مداوم همه دوستان از کارشناسی گرفته تا مقاطع بالاتر و همچنین اساتید محترم جلسات بعدی با رونق و گرمایی بیشتر برگزار شه. 

نکته جالب توجه حضور افرادی از رشته های دیگه بود که شایسته تقدیره....

همچنین تشکر می کنم از دکتر حاتمی و دکتر فردانش که صحبت هاشون مثه همیشه حاوی نکات ارزشمند و دارای بارقه های امید بود...

تکنولوژی چه می‌دهد و چه می‌گیرد؟

مرتضی روحانی

پرسش از تکنولوژی در اندیشه‌های هایدگر تداوم همان پرسش از هستی است و یکی از فروعات همان بحث است. در اندیشۀ او تکنولوژی به‌شکل بس ناامید کننده‌ای باعث بریدن از حقیقت هستی و مستور ماندن آن است، اما درعین‌حال خودش طرح مداوم پرسش است که ما را نهایتاً به حقیقت هستی می‌رساند. پس هم درد است و هم درمان و نیروی نجات‌دهند‌ه‌اش در خودش نهفته است. در نوشتار زیر، زوایای این بحث پر جدال و پر اهمیت بررسی شده‌اند.

مقدمه

پیش از آنکه دیدگاه هایدگر دربارۀ تکنولوژی بررسی گردد لازم است که تفاوت نگرش یک فیلسوف وجودی (Existentialist) با یک فیلسوف تحلیلی فلسفۀ علم به مسئلۀ تکنولوژی آشکار شود.[۱]

ادامه نوشته

سپاس

سلام بر همه آنها که در نشست حضور بهم رساندند و همه آنها که به دلایلی (مکانی، ویا دغدغه های زندگی) امکان حضور را نداشتند ولی مشتاقانه پیگیر فعالیت های انجمن هستند. انجمنی که نه پول دارد و نه مکان، بلکه سرمایه آن وجدان های بیداری است که وضعیت کنونی رشته را، مناسب جایگاه واقعی آن نمی دانند. از همه سپاسگذاریم.

جناب دکتر حاتمی عزیز، مدیر گروه محترم دانشگاه تربیت مدرس و طلایه دار خط مقدم تکنولوژی آموزشی، تلاش هایتان ارزشمند، وجودتان بر رشته مغتنم و کلامتان بر جان ها، دل نشین است (چرا که هر آنچه از دل براید لاجرم بر دل نشیند). هر چند امکان حضور به موقع در سخنرانی، مقدور نشد ولی مثل همیشه می شد تاثیر کلام را در نگاه ها احساس کرد. همچنان سپاسگذار مساعدت های مستمرتان هستیم.  

جناب دکتر فردانش، استاد دلسوز و بزرگوار رشته، از اینکه صادقانه و با دل، دعوت انجمن را پذیرفتید و وقت گرانقدر خود را در طبق اخلاص، تقدیم مشتاقان تکنولوژی آموزشی کردید سپاسگذاریم. امید است همچنان دستان گرم شما، یاری گر قدم هایمان باشد.

دکتر مهدوی نسب عزیز و دیگر همکاران تربیت مدرس (دکتر تقی پور، دکتر زندی و دکتر حسنی) به نیابت از تمامی مشتاقان تکنولوژی آموزشی، عرق هایتان در برگزاری نشست را به جان خریدارم. قطعا تلاش شما، روح تازه ای به کالبد رشته دمیده است.

معرفی

سلام بر تکنولوژیست های عزیز

از اینکه دیروز در جمع شما حضور پیدا کردم خرسندم.

شاید به نظر همه من کمی دیر خودم رو معرفی کردم بعد از ثبت دو پست! شاید رسم بر این بود که در پست اول خودم رو خدمت دوستان معرفی کنم اما من سنت شکنی کردم و خاستم اول دوستان تا حدودی با نام و قلمم آشنا شوند و بعد با خودم... که البته نشست دیروز در دانشگاه تربیت مدرس حسن تصادفی شد که این معرفی زودتر صورت بگیره.

من زینب صالحی هستم. قارغ التحصیل کارشناسی تکنولوژی آموزشی دیروز دانشگاه علامه طباطبائی و دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی امروز دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم). لازم میدونم  اشاره کنم که تکنولوژیست شدنم رو مدیون خانم دکتر علی آبادی هستم چرا که ایشون سبب علاقه من به این رشته و انگیزم جهت ادامه تحصیل در تکنولوژی آموزشی شد. ممنونم استاد.

الانم که به جمع شما پیوستم. خوب اینم معرفی. امیدوارم آنطور که باید در این زمینه فعالیت کنم و مفید واقع شم.

http://technologist21.blogfa.com

 

 

نشست روز دوشنبه تکنولوژی آموزشی

ضمن تشکر و قدردانی از حضور پرشور دوستان گرامی

باید عرض کنم که جلسه بسیار خوب و پرباری بود اگر چه شایدمباحث مطرح شده توسط دکتر فردانش مقداری فلسفی و برای دوستان  دوره کارشناسی تاحدودی  سنگین بود.

انشالله درجلسات بعدی سعی خواهد شد تا موضوعات تخصصصی تر و خاصتری با همکاری دوستان مورد بحث وبررسی قرار بگیرد.

امید است که نظرات و پیشنهادات خوب شما عزیزان راهنمای نشست های بعدی باشد.

یا علی گفتیم و عشق آغاز شد...

با سلام خدمت همه دوستداران تکنولوژی آموزشی

یه نیمچه وبلاگی داشتم www.instech.blogfa.com و اونجا می نوشتم، با این حال فکر کردم که این سایت دوستدارهای خودش رو پیدا کرده. واسه همین دست به نقل مکانی مجازی زدم و سعی می کنم مطالبم رو در این وبلاگ هم بذارم که اگه تجربه ای داشتم در اختیار دوستان بذارم و هم به زیور نقد اعضاء زیباتر بشه...


اولین روز بود رفتیم که فقط بشینیم با حرفای دوستان تصمیم گرفتیم که پاشیم و امیدوارم دیگه نشینیم.



توراه رسیدن به تربیت مدرس باخودم مرورمیکردم نشستن را همه مابلدیم ولی ای کاش روزی توهمین روزها واقعا برخیزیم .

بله ..دیروز رفتم که فقط بنشینم ومثل گذشته ذهنم پرازدغدغه های حل نشده بود ومدام باخودم  تکراررارمیکردم این نشستم مثل خیلی ازهمایش ها و نشست هایی که رفتم وهیچ کس درد وریشه واقعی مشکلاتمان را نخواهد گفت. سخنران امد ورفت والبته ممنون ازایشان هستیم.وهنوز اغنانشده بودم که گفتن نشست ادامه داردوالبته دلیل اجتماع ما بحث هایی خودمانی اخر جلسه بود وخوشحال شدم وشدیم.

درادامه ای کاش میدانستند دست اندرکاران ونخبگان نشسته بر صدروسمت که فریاد مافارغ التحصیلان ازسرعت برتغییر سرفصل ها وتعیین مرزهایی رشته مان ازسایر متخصصان رایانه چقدر حیاتی ست وچه تیشه ای برریشه ما میزند این تعلل ها ........

امیدوارم دوستان هدف اصلی ازنشست رافراموش نکنند.

هدف ما بزرگ است ومسئولیم .

بله ماهمه مسئولیم نگذاریم یک دانشجوی تکنولوژی بعد فارغ التحصیلی  درانتخابش دچارتردید شود.بنا به گفته  بچه های کلاسم درد اینجا ست که تو را نسبت به رشته وهدفت دچارتردید ودودلی کنند که ایا انتخابم درست بود؟ وچه سخت است! میمانی بسان عاشقی که درانتخابش دچارتردید شده است ولی چه میشود کرددیگر دلت رفته است وخانه  دلت راباخته ای ..........

به امید پایدار بودن نشست ها باحضوردوستان واساتید بزرگ رشته ودعوت از مسئولین جهت پاسخگویی .وهمچنین خواهشی که دارم اینکه یه نشست والبته هم اندیشی درراستای اتحاد درایده ها واهداف باحضور سایر انجمن های تکنولوزی کشور نیز صورت گیرد. پایدارباشید.

نتایج حاصل از نشست 14/12/91

سلام و روز بخیر

دلم می خواست گزارش مفصلی از نشست دیروز بنویسم که... تقریبا دیروز همگی پر از خالی شدیم و در آخر جمع بندی از سخنرانی دکتر فردانش عاید ما نشد.

اما بهر حال ما سپاسگذار بنیانگذاران این نشست هستیم و امیدواریم که در ادامه راه و نشست های آینده به نتایج مطلوب دست یابیم.

در ابتدا دکتر حاتمی مدیر گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس خیلی ساده و دوستانه به تکنولوژیستها بخاطر افتتاح این سلسله نشستها تبریک گفتن ما نیز در جوابشون خواهیم گفت:"آقای دکتر از حضور بی تکلف شما و ارزشی که برای دانشجویان تکنولوژی قائل شدین سپاسگذاریم."

در ادامه دکتر فردانش درباره ماهیت تکنولوژی باب سخنرانی را آغاز کردن که بابت رنگ فلسفی مبحث چندان خوشایند نبود و در قسمت سوال و پاسخ نیز ما به نتیجه ای نرسیدیم.

اما.....

 نیمه خالی لیوان میگه: ای داد و بیداد چه کنیم این عمره که داره هدر میره چون هنوز بلاتکلیفیم و سالی که نکوست از بهارش پیداست.

نیمه پر لیوان میگه: امروز زنگ خطری زده شد که بالاخره باید کاری کرد که آینده بهتر که منوط به آموزش بهتره رقم بخوره پس تکنولوژیست های عزیز شال برکمر همت محکم تر ببندید کفش های آهنین به پا کنید که راهی بس دشوار در راه است.

پایان ساعت همایش برو بچه های تکنولوژیست برای رسیدن به نتیجه دور هم جمع شدن که چه کنیم ؟ این نشستها رو ادامه بدیم یا نه؟ اگر قرار بر ادامه است چکار کنیم که به نحو بهتری این همایش ها برگزار بشن و در نهایت به نتیجه برسیم و اهداف تحقق یابند؟

به نظر من در ناکامی این نشست امیدی پنهان است که دال بر اینکه افق دست نیافتنی نیست بهر حال هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد. اگر قصد و هدف ما ارتقاء و توسعه آموزش و پرورش و در نهایت آگاهی افراد برای رسیدن به جامعه ایده آله پس باید تلاش کنیم و در این راه با وجود تمام ناملایمتی ها عقب نشینی نکنیم.

حاشیه نشست:

حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های غیر مرتبط با تکنولوژی آموزشی نکته جالبی بود که این نشون میده بابا تکنولوژی واسه خودش رشته ایه که قادره نظرها رو به خودش جلب کنه! دست کم نگیرینش!

حرف در گوشی: خوبه وقتی که ادامه تحصیل میدیم در هر مقطع تحصیلی یادمون بمونه که یه روزی ما هم در مقطع پائین تر بودیم و انتظاراتی از دانش پژوهان مقاطع بالاتر داشتیم که ما رو درک کنن دست کم نگیرن و...که شاید همین ورودی های جدید ترم پائینیا کارشناسیا و ... حرفائی برای گفتن ائده های خلاقانه برای عمل و قدی برای برافراشتن داشته باشن.

کتاب یادگیری الکترونیکی از طریق طراحی e-learning by design William Horton

هورتون یکی از نویسندگان و متخصصان معروف حوزه یادگیری الکترونیکی است. کتاب های پرکتیکال این نویسنده در دنیا زبان زد عام و خاص است. هورتون به طور کلی سه کتاب دارد که ترجمه ابزارهای و فناوری های یادگیری الکترونیکی توسط مجتمع فنی تهران چاپ شده است. این کتاب که محصول 2003 است و به قطع یک کتاب درسی نیست با این حال بسیار مورد نیاز کسانی است که عملا درگیر تولید محتوای الکترونیکی هستند.هر چند که مسلما با چنین رشد دانش کامپوتری، یک کتاب بعد از 10 سال شاید کارایی کمتری داشته باشه به ویژه که گویا هورتون قصد به روز کردنش را ندارد.

کتاب دوم هورتون Designing Web‐Based Training  است و به بحث های آموزشی پرداخته است کتاب e-learning by design در اصل ویراست دوم همین کتاب است به نقل از خود هورتون چون بسیاری از مطالب کتاب جدید تغییر یافته بنابراین آن را به عنوان کتاب جدید مطرح کرده ولی از لحاظ پایه e-learning by design همان نسخه های جدید Designing Web‐Based Training است پس با این حساب هورتون فعلا این کتاب را به طور مداوم ویرایش و به روز می کند این کتاب به قطع می توان گفت یکی از بهترین کتاب ها در حوزه یادگیری الکترونیکی است که حدود 650 صفحه دارد و به صورت نظری و عملی، روش ها و راهبردهای اموزشی در یادگیری الکترونیکی را مورد بررسی قرار داده است ویرایش دوم آن در سال 2011 انتشار یافته است. که می توانید از طریق گوگل بوک به سرفصل هاش درسترسی داشته باشید. نسخه 2006 این کتاب در لینک زیر قابل دسترسی است.

e-learning by design William Horton 2006

پیوست خبر استخدام معاون فناوری.



باسلام دوستان عزیزهیچ کس ابراز احساسات نکرد تا بقیشو بگم ...منتظر بودم ذوق زده بشین بعدش واقعیت وبگم ....

متاسفانه درحال حاضر متخصص فناوری که وزارت اموزش پرورش مد نظرشون هست مهندسین رایانه وITمیباشند والبته باتوجه به بخش نامه ارسالی به مدارس دراردیبهشت 91کلیه معلمین ونیروهای رسمی که با مهارتهای چهارگانه کامپیوتر ونرم افزار ساخت محتوای الکترونیکی اشنا باشند میتوانند درخواست تغییرسمت دهند والبته همه ما وخود مهندسین محترم هم میدانند که برای ساخت یک محتوای الکترونیکی صرفا مهارت کامپیوتری مهم نیست بلکه اشنایی با مخاطبان وروحیات واستفاده ازروانشناسی یادگیری درساخت محتوا حرف اول رامیزند .برای اینکه یک محتوا بتواند ،با فراگیر مچ ویادگیری راتسهیل کند وبتواند ارتباط برقرار کند فلذا قضاوت با خودمهندسین ودست اندرکاران اموزش وپرورش که بتوانند با تفاسیر بالا کلاه خود راقاضی کنند وجایگاه این قشر مظلوم ناشناس را پیش ازپیش بشناسند .


علی ایها الاحال یه چیزاییم شنیدم که انگارمیخوان ماروبگیرن  .فقط یه زحمت بکشین ساخت محتواتونو قوی کنید طرز تغذیه سایتم بلد شین دیگه حله.برین یه مدرسه هوشمندم سر بزنید .مهارتاتونو بگین ومشغول کارشین بابا خدابزرگه .


البته یه تذکرم بدم دوستان یه زحمت دیگه ام بکشن قبل ازاینکه مثل همیشه بااحترام نزاشتنمون کنار یه همایش ترتیب بدین با حمایت آموزش پرورش وسایرورشته خودمون ومهارتهامون وجایگاهی که میتونیم داشته باشیم روبه عرضشون برسونیم البته اگر خانوما واقایون بهشون برنمیخوره ولی باورکنید خیلی از سیستمهای توایران کارایی مارونمیدونن و نمیدونن که حلقه گمشده سیستم اموزشی متخصصای تکنولوژی هستن .حالا ما گفتیم کی گوش بده............

سلام یه خبر مسرت بخش فردایی زیبا  درراه است ....


استخدام معاون فناوری دراموزش وپرورش......

معاون وزیرآموزش وپرورش خبر داد:
استخدام معاون فناوری از بین متخصصان رایانه
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه این وزارتخانه در صدد جذب و یا استخدام «معاون فناوری» برای مدارس است، گفت: جذب نیرو در صورت موافقت دولت و یا از طریق آزمون ورودی صورت می‌گیرد.
ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با خبرنگار«آموزش و پرورش» ایسنا، افزود: آموزش و پرورش افقی را برای ادامه برنامه‌های تحولی ترسیم کرده است که در راستای توسعه طرح هوشمندسازی مدارس، زیرساختها و ملزومات لازم از جمله جذب نیرو برای خفظ و نگهداری و کار با سیستم‌های هوشمند مدارس، فراهم می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر عنوان "معاون فناوری" در ساختار مجتمع‌های آموزشی و پرورشی شهری و روستایی تعریف شده و مجتمع‌ها و مدارسی که دارای سایت رایانه‌ای هستند، پستی تحت این عنوان دارند، اما با توجه به توسعه هوشمندسازی مدارس که در آینده نزدیک مدارس سراسر کشور به امکانات آی تی مجهز خواهند شد، لازم است در کنار معاونان دیگر یک معاون مدرسه نیز حضور و فعالیت داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آینده چنانچه گشایشی در جذب نیرو برای آموزش و پرورش ایجاد شود، از بین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی، برای پست معاونت فناوری مدارس نیروی جدید استخدام خواهیم کرد.
به گفته سحرخیز، این یک برنامه بلند مدت برای آموزش وپرورش است، اما برنامه کوتاه مدت دیگری نیز در این رابطه اتخاذ شده که تا زمان فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی، در صورت نیاز از طریق برگزاری آزمون ورودی نیروهای جدید با تخصص رایانه به عنوان معاون فناوری برای مدارس جذب شود.
وی تاکید کرد کرد: با توجه به اینکه کار با سیستمهای رایانه‌ای و سایت مدارس تخصصی است، باید افرادی که در این پست بکار گرفته می ‌شوند، ضمن آشنایی با کار رایانه‌ای، باید بتوانند در خفظ، نگهداری و ایجاد محتوای آموزشی برای مدرسه تخصص لازم را داشته باشند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر همه توان آموزش وپرورش برای تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان برای مقطع ابتدایی بکار گرفته شده، اما با توجه به نیاز آموزش وپرورش به معاون فناوری مدارس، اولویت دوم این وزارتخانه تربیت و جذب نیرو برای این پست است که در دستور کار جدی قرار دارد.
سحرخیز خاطرنشان کرد: همه تلاش خود را بکار می‌گیریم تا برنامه‌های تحولی آموزش وپرورش از جمله هوشمندسازی مدارس با جدیت اجرا شود و همه ملزومات آن را فراهم خواهیم کرد.

8 اسفند 1391 11:45
منبع :خبراز سایت بازارکار

به جهت یادآوری

برای همکاران عزیزی که تمایل به شرکت در نشست تخصصی را دارند منابع زیر به عنوان پیش مطالعه معرفی می گردد.حتی کسانی که امکان حضورشان فراهم نیست حتما این منبع اول که بخشی از کتاب گرایشات و مباحث در تکنولوژی و طراحی آموزشی است را بخوانند رابرت ریزر در این ویرایش  کتاب خود، بینش خوبی نسبت به رشته ارائه داده است. با کلیک بر عنوان دانلود کنید.

The Definition of Educational Technology by Association for Educational Communications and Technology (AECT) Definition and Terminology Committee

Reflections on the 2008 AECT definitions of the field TechTrends, Vol. 52, No. 1. (2008) by Rita C. Richey

پوِستر اصلاح شده نشست

سلام

با زحمت یکی از دوستان تکنولوژیست این پوستر طراحی شد

نشست

با یاد حضرت حق

در ابتدا دوباره برای آقای علی پور آرزوی سلامتی داریم و از خدا خواستاریم که هر چه زودتر بهبودی ایشون رو شاهد بشیم چرا که از عزیزان رشته ما بودن و روزی مثل دوستان دیگه تو همین وبلاگ و وبلاگ خودشون کلی فعالیت کردن....

اما نشست

دوستان در صورت استقبال انشاالله این نشست ها حدودا یک ماه یک بار برگزار خواهد شد و هر جلسه یکی از مباحث تخصصی تکنولوژی با دعوت از یک یا چندی از صاحب نظران برگزار خواهد شد. امید می رود که با حمایت خود در برگزاری هر چه بهتر این چنین نشست هایی به رشد بیشتر رشته کمک کنیم.

دوستانی که مایل به حضور می باشند برای هماهنگی بیشتر به jahaneamouzesh@gmail.com

پیام بدهند. و یا در بخش نظرات همین وبلاگ آمادگی خود را اعلام نمایند.

k9996_nesaste1.jpg

سلام

سلام خدمت تکنولوژیست های آموزشی

دوستان خوشحالم از این که به جمع تکنولوژیست های آموزشی فعال اضافه شدم

امیدوارم بتونم من هم تو این وبلاگ فعال باشم

یادگیری الکترونیکی در قرن 21

کتاب یادگیری الکترونیکی در قرن 21 اثر دی رندی گریسون یکی از بهترین و غنی ترین کتاب های یادگیری الکترونیکی است که نسخه 2003  آن توسط دکتر زارعی و صفایی موحد و همچنین دکتر عطاران به فارسی ترجمه شده است  و حال بعد از 10 سال نسخه 2011 (ویراش دوم) آن در دسترس است که تقریبا همان سرفصل ها را دارد با نمونه ها، مثال ها و پژوهش های جدید، برای مشاهده سرفصل ها و بخش های از آن به اینجا مراجعه کنید. انجمن در پی نسخه  الکترونیکی ورژن 2011 این کتاب بود ولی متاسفانه موفق نشد از دوستانی که این نسخه را دارند تقاضا می شود تا آن را در اشتراک دوستان انجمن تکنولوژی آموزشی بگذارند.

این هم نسخه 2003 کلیک کن.

تشکر