اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی تکنولوژی آموزشی با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان تکنولوژی آموزشی دانشگاه های مختلف در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد .
در این نشست که حدود 100 نفر از دانشجویان علاقه مند کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در آن حضور داشتند دکتر هاشم فردانش به ارائه سخن رانی پرداخت . موضوع این نشست به ماهیت ، مفهوم و تعریف تکنولوژی اختصاص داشت .
دکتر فردانش در این نشست به توضیح مفهوم «انکشاف» پرداخت . وی منظور از « انکشاف » را ظاهر شدن ، آشکار شدگی و کشف و اظهار چیزی تازه و نو دانست و در ادامه افزود : تکنولوژی یک وسیله صرف نیست و نوعی «انکشاف » است .
در بین مباحثی که در این نشست ارائه شد یک جمله ی خیلی خوب در خاطر من ماند : « یک معلم بدون هیچ ابزاری هم می تواند از تکنولوژی استفاده کند . »
در ادامه این نشست ، دانشجویان حاضر در سالن سوالات خود را مطرح کردند .
دکتر فردانش در پاسخ به یکی از سوالات ، بهره برداری موثر از ساعات آموزش و کاراتر شدن آموزش را فلسفه تکنولوژی آموزشی دانست و گفت این رشته نیاز ضروری همه جوامع است ؛ بگذریم از اینکه در کشور ما این رشته اصلا به رسمیت شناخته نمی شود و فارغ التحصیلان آن به دنبال این هستند که بدانند بالاخره در کجا می توانند مشغول به کار شوند ؟
وی در پاسخ یک سوال دیگر با بیان اینکه تکنولوژی آموزشی یک نیاز اساسی است برای همه بر پیگیری دانشجویان در زمینه تغییر سرفصل ها و مطالعه و تلاش موثر آنها تاکید کرد و افزود : محتواهایی که اساتید این رشته در کلاس های درس ارائه می دهند باید سرنخ هایی باشند برای مطالعات بیشتر و کامل تر .
در انتهای این نشست ، دانشجویان شرکت کننده به بحث و گفتگو پیرامون همین نشست و ارائه پیشنهاد برای نشست های بعدی پرداختند .
*
من با نگاهی که بعضی از دوستان هم رشته ای دارند مخالفم . آموزش و متخصصان آموزشی یکی از نیازهای بسیار اساسی هر جامعه است . من با وجود همه ی مشکلات این رشته و با وجود اینکه کاری که می کنم ارتباط زیادی با رشته ام ندارد خوشحالم که تکنولوژی آموزشی خواندم .
به نظر من باید خودمان تلاش کنیم بخوانیم و به روزهای خوب فردا امیدوار باشیم .
و همین جاست که بخشی از یک آهنگ خاطره انگیز در ذهنم تکرار می شود :
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی می تونه جز من و تو درد ما رو چاره کنه ؟